شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
جایزه سفرنامه‌نویسی استنفورد به یک کوهنورد رسید

با اعلام برندگان جوایز سفرنامه‌نویسی ادوارد استنفورد 2023 در انگلستان، سفرنامه برتر، سفرنامه برتر کودکان و برنده جایزه استنفورد برای سهم برجسته در سفرنامه‌نویسی، مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت کتابفروشی استنفورد، جایزه سفرنامه سال ادوارد استنفورد به سیلویا واسکز لاوادو برای «در سایه کوه» رسید. لاوادو در این کتاب، سفر قهرمانانه خود به قله اورست با همراهی پنج زن دیگر را ثبت می‌کند که هر کدام در تلاش برای کنار آمدن با آسیب‌های شخصی خود هستند. داوران این کتاب را به عنوان «داستانی برجسته از مهربانی، فروتنی و قدرت» توصیف کردند.

سیلویا واسکز لاوادو، متولد 1974 کوهنورد و کارآفرین آمریکایی است که بیش از 7 قله بلند جهان را فتح کرده است. «آخرین سرزمین» اثر الکس بسکابی، «بالا» اثر اریکا فاتلند، «پو» نوشته توبیاس جونز، «راه آرام به سوی تهران» اثر ربه‌کا لاو، «همراه با عشایر» اثر آلیس موریسون، «خانواده و بقیه دشمنانم» اثر ماری نووآکویچ و «از روی نقشه» نوشته شفیق مقجی، رقیبان کتاب لاوادو در فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه ادوارد استفنورد بودند.

جایزه استنفورد برای سهم برجسته در سفرنامه‌نویسی
تونی ویلر برای سهم برجسته‌اش در سفرنامه‌نویسی، برنده جایزه ادوارد استنفورد شد. او یکی از بنیانگذاران لونلی پلنت (بزرگ‌ترین انتشارات راهنمای سفر در جهان) است که اکنون پنجاهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. تونی و همسرش مورین، نخستین کتاب لونلی پلنت (سیاره تنها) را پس از یک سفر پیاده و ارزان از لندن به سراسر آسیا و استرالیا در دهه 70 میلادی، در پارکینگ خانه خود در سیدنی نوشتند. این کتاب، راهنمایی درباره راه و رسم سفر و جهانگردی ارزان است. پنج دهه بعد، بیش از 145 میلیون از این کتاب راهنما به 11 زبان مختلف فروخته شده است.

جایزه سفرنامه کودکان
جایزه سفرنامه‌نویسی برای کودک به «نهنگ گم‌شده» نوشته هانا گلد اهدا شد. این کتاب داستانی درباره ارتباط بین یک پسر و نهنگ است. این کتاب توسط لوی پینفولد- برنده مدال کیت گرینوی و تصویرگر برخی جلدهای هری پاتر- تصویرگری شده است.

سفرنامه کودکان را فیبی اسمیت و دواین فیلدز و تیمی از جوانان داوری می‌کنند. این تیم هر سال گروهی از نوجوانان محروم را به مقاصد کلیدی در سراسر کره زمین می‌برد. این نوجوانان پیش از سفر با مشارکت در طرح‌های زیست‌محیطی، حفاظت از محیط زیست و کار در جوامع محلی خود، هزینه سفر را پرداخت خواهند کرد.

جایزه ادوارد استنفورد برای سفرنامه‌نویسی و نوشته‌های مربوط به سفر، به نام بنیانگذار کتابفروشی استنفورد لندن در سال 1853 است. این کتابفروشی، ویژه کتاب‌ها و راهنماهای سفر، سفرنامه، نقشه و... است. استنفورد همچنین نویسنده‌ای است که بیش از یک قرن پیش کتاب «راهنمای سفر استفورد» را منتشر کرد. استنفورد در سال 1904 درگذشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها