جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
10 شاعر در انتظار دریافت گران‌ترین جایزه شعر کانادا

فهرست اولیه نامزدهای دریافت جایزه شعر گریفین کانادا اعلام شد. هفتم ژوئن امسال یک نفر از این فهرست 10 نفره، جایزه 130 هزار دلاری گریفین، یکی از جوایز مهم شعر دنیا را به خانه خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کوئیل اند کوائر، امسال برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی جایزه شعر گریفین در سال 2000 دسته‌بندی کانادایی و بین‌المللی جایزه با هم ادغام شده‌اند، بنابراین به جای دو جایزه 65 هزار دلاری، یک جایزه 130 هزار دلاری اهدا خواهد شد.

فهرست 10 کتاب نامزد شده عبارت است از:
«اشعار تاسوس لیوادیتیس» اثر مانولیس آلیگیزاکیس، ترجمه اشعار تاسوس لیوادیتیس از یونانی به انگلیسی
«مطالعه زندگی انسان» اثر جاشوا بنت
«آستانه» اثر رابین کرزول، ترجمه اشعار عربی ایمان مرسل به انگلیسی
«جگوار» اثر سارا هالند بات
«نوع آسیب دیدن» اثر آدا لیمون
«نیلوفرهای بخشنده» اثر سوزان ماسگریو
«تصنیف» اثر شارون اولدز
«بهترین بربر» اثر راجر ریوز
«آمرزش دختری که با صدایی در سرش بزرگ شد» اثر وارسان شایر
«زمان مادر است» نوشته اوشن وونگ

این کتاب‌ها توسط داوران، نیکولا مادزیروف، گریگوری اسکافیلد و ناتاشا ترتیوی از میان 602 کتاب شعر، شامل 54 ترجمه از 20 زبان، توسط 229 ناشر در 20 کشور مختلف انتخاب شدند.

فهرست نهایی نامزدها شامل پنج کتاب، 19 آوریل اعلام و برنده نهایی جایزه 7 ژوئن اعلام خواهد شد. چهار نامزد دیگر هر یک 10 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

جایزه شعر گریفین، گران‌ترین جایزه شعر کاناداست. این جایزه در سال 2000 به وسیله بازرگان و خیر، اسکات گریفین راه‌اندازی شد. تا سال 2022 این جوایز (دو جایزه) به یک شاعر کانادایی و یک شاعر خارجی که به زبان انگلیسی می‌نویسد، تعلق می‌گرفت اما در سال 2022 این دو جایزه در یک جایزه جهانی به ارزش 130 هزار دلار کانادا ادغام شدند.

«انجمن سری پایدار» اثر تولو الارونتوبا از کانادا و «مطمئنم» اثر داگلاس کئارنی از آمریکا، برندگان سال 2022 این جایزه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها