یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
نویسنده پرافتخار آلمانی جایزه برشت را هم به خانه برد

لوتز سیلر، نویسنده آلمانی، برنده جایزه برتولت برشت 2023 شد. این عنوان به نویسنده‌ای می‌رسد که صاحب آثاری برجسته از نظر ادبی و دارای ارتباط گفتمانی با روح آثار برشت باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ترند دیتیل، ارزش جایزه برتولت برشت 15 هزار یورو است و 20 آوریل 2023 در تالار شهر آگزبورگ آلمان به سیلر اهدا خواهد شد.

در بیانیه هیئت داوران جایزه برتولت برشت، متشکل از پژوهشگران، استادان و منتقدان ادبی، درباره علت انتخاب سیلر برای دریافت این عنوان آمده است: «لوتز سیلر با رمان‌های «کروسو» و «ستاره 111»، با مجموعه‌های شعر و داستان و مقاله‌هایش و سایر فعالیت‌های ادبی‌اش، اثری ماندگار در دنیای ادبی معاصر بر جای گذاشته است. نثر او صدایی جادویی دارد و بیان صریح و شاعرانه، صداقت، مرثیه و طنز، در صحنه‌هایی بی‌نظیر از آثار او جلوه‌نمایی می‌کند. متن‌های این شاعر، گمشده‌ها را به یاد می‌آورد و ناتمام‌ها را فرامی‌خواند.»

لوتز سیلر، نویسنده آلمانی متولد سال 1963 است. سیلر پیش از این، جایزه کتاب آلمان در سال 2014 را برای رمان «کروسو» برده و جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ 2020 را برای رمان «ستاره 111» دریافت کرده است. وی همچنین جوایز متعدد دیگری از جمله جایزه اینگبورگ باخمن، جایزه ادبیات برمن (2004)، جایزه فونتان (2010) و جایزه اووه جانسون (2014) را در کارنامه ادبی خود دارد.
به افتخار برتولت برشت که در سال 1898 در آگزبورگ به دنیا آمد، این شهر از سال 1995 به نویسندگانی که آثار آنها در ارزیابی‌های نقادانه، برجستگی و ارزش خود را نشان دهد، جایزه‌ای با عنوان برتولت برشت اعطا می‌کند. آثار انتخاب شده، آثاری هستند که از گفتمان برشت تأثیر گرفته و جلوه‌گر روح آثار او باشند.

برندگان پیشین این جایزه عبارتند از: فرانتس خاور کروتز، رابرت گرنهارت، اورس ویدمر، کریستوف رانسمایر، دی لوهر، آلبرت اوسترمایر، اینگو شولزه، سیلک شوئرمن، نینو هاراتیشویلی و سیبیل برگ.
یازدهمین دوره اهدای جایزه برتولت برشت با سالگرد 125 سالگی وی همزمان شده است. مراسم اهدای جایزه 20 آوریل در آگزبورگ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها