شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
کتابی که به پرسش‌هایی درباره «قدرت دین» پاسخ می‌دهد

انتشارات دانشگاه آکسفورد به تازگی کتاب «قدرت دین» را منتشر کرده است. این کتاب به بررسی ریشه‌های قدرت دین و دلیل تاثیرگذاری آن بر انسان‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات دانشگاه آکسفورد، چه چیزی دین را این همه قدرتمند می‌کند؟ چرا دین این همه پیرو جذب می‌کند؟ چرا بر نحوه رای دادن مردم اثر می‌گذارد؟

پاسخ رایج به این پرسش‌ها این است که دین قدرتمند است چون به مردم، امید الهی ارائه می‌دهد. اما چیزی بیشتر از این هم وجود دارد. چرا عبادت، قدرتمند به نظر می‌رسد؟ چرا شنیدن اعتراف کسی به ایمانش، او را قدرتمند نشان می‌دهد؟ چه کسی قوانینی را تعیین می‌کند که بر اساس آنها مشخص شود چه شخصی می‌تواند دین‌دار محسوب شود و چه کسی، نه؟ دین در زمینه به چالش کشیدن تفاوت‌های جنسیتی و نژادی چه می‌کند؟

کتاب «قدرت دین» با بررسی آنچه در طول مناسک مذهبی برای پرستش خدا اتفاق می‌افتد و ارزیابی اینکه چرا برخی افراد، قدرتمندتر از دیگران به شمار می‌آیند، نگاه تازه‌ای به این پرسش‌ها می‌اندازد.

رابرت وثنو در این کتاب به بررسی چگونگی ساخت روایات دینی برای نشان دادن ایمان پرداخته و چگونگی کنترل زمان توسط سازمان‌های مذهبی با استفاده از کنترل مکان را شرح می‌دهد. وی همچنین توضیح می‌دهد که چگونه دانش مدون به نهادهای مذهبی، قدرت داده و به شرح روش‌هایی می‌پردازد که دین با استفاده از آنها، هویت‌ها و سیاست‌ها را شکل می‌دهد.

این کتاب با تکیه بر آثار کلاسیک در جامعه‌شناسی دین و با استفاده گسترده از مطالعات تاریخی و قوم‌نگاری، چارچوب جدیدی برای تفکر در مورد قدرت دین فراهم کرده و کار نظری را با کار تجربی در هم می‌آمیزد. همچنین نشان می‌دهد که چگونه مقوله‌های جنسیتی و جنسی به وسیله مذهب تقویت می‌شوند و چگونه مذهب به اعتراضات سیاسی کمک می‌کند.

«قدرت در تمرین مناسک»، «قدرت گفتمانی دین»، «قدرت نهادی دین»، «دین و قدرت هویت» و «دین و قدرت سیاسی» سرفصل‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.
رابرت وثنو، نویسنده کتاب، استاد دانشگاه پرینستون در رشته مطالعات دین است. وی عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا، عضو انجمن فلسفی آمریکا، دریافت‌کننده بورسیه گوگنهایم و رئیس پیشین انجمن مطالعات علمی دین آمریکاست و برای کارهای خود، جوایز متعددی دریافت کرده است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «پس از بهشت»، «چرا مذهب برای دموکراسی آمریکایی مفید است؟»، «کشور خشن» و «اسطوره‌شناسی آمریکا» اشاره کرد.

کتاب «قدرت دین: چه چیزی باعث تاثیرگذاری آن می‌شود؟» در روزهای اخیر از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد در 256 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها