شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
«نه» دادگاه به ادغام دو ناشر بزرگ جهان

ادغام 2.3 میلیارد یورویی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس و سیمون اند شوستر با حکم دادگاهی در آمریکا متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از یورونیوز، فلورانس پان، قاضی دادگاهی در ناحیه کلمبیا، استدلال کرد که برنامه ادغام دو انتشارات بزرگ پنگوئن رندوم هاوس و سیمون اند شوستر، اگرچه باعث افزایش درآمد نویسندگان پرفروش در سال‌های اخیر شده است، اما نباید ادامه پیدا کند زیرا اگر این دو شرکت با هم ادغام شوند، درآمد نویسندگان کاهش خواهد یافت.

این دو ناشر، ضمن مخالفت با نظر دادگاه، اعلام کردند پایان رقابت میان این دو، به آنها امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و صرف هزینه بیشتر برای کتاب را می‌دهد. آنها می‌گویند ادغام، مزیت‌های فراوان و بزرگی هم برای خوانندگان و هم برای نویسندگان خواهد داشت.

این استدلال‌ها نتوانست قاضی فدرال را متقاعد کند، کسی که انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، تصمیم او را «شکستی تاسف‌آور برای خوانندگان و نویسندگان» اعلام کرد. این انتشارات در بیانیه‌ای که پس از اعلام حکم دادگاه منتشر شد، اعلام کرد: «تمرکز وزارت دادگستری بر امتیاز دادن به نویسندگان پردرآمد جهان به‌جای مصرف‌کنندگان یا رقابت شدید در حوزه نشر، برخلاف ماموریت این نهاد مبنی بر تضمین رقابت عادلانه است».

توقف این ادغام ضربه دیگری برای برتلزمن، هلدینگ رسانه‌ای آلمانی و مالک پنگوئن رندوم هاوس است. این موسسه حکم دادگاه منطقه کلمبیا را «کاملا اشتباه» دانسته و در حال برنامه‌ریزی برای اعتراض به آن است. لغو این معامله برای پنگوئن رندوم هاوس، زیان بزرگی در پی دارد، چراکه اگر قرارداد به سرانجام نرسد، این ناشر باید حدود 200 میلیون دلار به پارامونت گلوبال، مالک سیمون اند شوستر بپردازد.

پاییز 2020 وقتی پنگوئن رندوم هاوس، بزرگ‌ترین ناشر آمریکا، قرارداد خرید رقیب خود، سیمون اند شوستر را منعقد کرد، فعالان صنعت نشر و کارشناسان درباره اینکه این ادغام با نظارت جدی مراجع قانونی روبه‌رو خواهد شد، هشدار داده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها