دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
مارتا نوسبام جایزه بالزان را در بخش فلسفه به خانه برد

مارتا نوسبام، فیلسوف آمریکایی و استاد دانشکده حقوق و اخلاق دانشگاه شیکاگو، به عنوان یکی از برندگان جوایز بالزان 2022 معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دیلی‌نوز، جوایز بالزان از سوی بنیادی به همین نام به «پژوهشگران، هنرمندان و دانشمندان برجسته در سطح بین‌المللی» اعطا می‌شود. این جایزه در چهار بخش مختلف به برگزیدگان تعلق می‌گیرد.

مارتا نوسبام به خاطر «مشارکت پایدار در طیف وسیعی از موضوعات فلسفی که در مجموع درک ما را از هستی اخلاقی‌مان، بازتعریف می‌کنند، برای شکل‌دهی دوباره وی به مفاهیمی نظیر اهداف عدالت اجتماعی، در سطح جهانی و ملی و نیز به خاطر تمایل او به پل زدن بین جامعه دانشگاهی و عموم مردم» برنده جایزه بالزان 2022 در بخش فلسفه اخلاق شد.

جایزه بالزان شامل 750 هزار فرانک سوئیس (تقریبا 780 هزار دلار) است و نیمی از مبلغ هر جایزه «در یک پروژه تحقیقاتی نوآورانه که توسط جوانان و با راهنمایی فرد برنده انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مارتا نوسبام پیش از این جوایز مهمی مانند جایزه هولبرگ 2021، جایزه برگروئن 2018، جایزه کیوتو 2016 و جایزه شاهزاده آستوریا در سال 2012 را برای فعالیت در زمینه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی از آن خود کرده است و به نوعی می‌تواند پرافتخارترین فیلسوف عصر ما باشد. وی همچنین در سال 2017 برای سخنرانی جفرسون انتخاب شد که بالاترین افتخاری است که دولت آمریکا برای دستاوردهای فکری برجسته در علوم انسانی به یک فرد اعطا می‌کند.

مارتا نوسبام در زمینه حقوق زنان، فلسفه یونان باستان و فلسفه روم باستان، فعالیت و پژوهش می‌کند. او همچنین در زمینه مطالعات کلاسیک، الهیات و علوم سیاسی، فعال و عضو کمیسته مطالعات آسیا و نیز عضو برنامه حقوق بشر است. وی سابقه تدریس در دانشگاه‌های هاروارد و براون را نیز دارد.

«سلطنت ترس»، «کیفیت زندگی»، «درباره عشق(مجموعه مقالات نوسبام و چند اندیشمند دیگر)»، «خشم و بخشش؛ رنجش، سخاوت، عدالت» و «ارسطو» از جمله آثار مکتوب این استاد فلسفه است که در ایران ترجمه و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط