یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
تاریخ‌نگاری عادت از دیدگاه فلسفه

کتاب «عادت و تاریخ فلسفه» که به تازگی از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است، به بررسی دیدگاه‌های موجود در زمینه مساله «عادت» در فلسفه، از مباحث کلاسیک گرفته تا دیدگاه‌های نوین می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات راتلج، عادت از نظر ارسطو، یک بعد اساسی از طبیعت انسان بود و برای ویلیام جیمز، «چرخ  آسیاب بزرگ» جامعه. عادت هم در تاریخ فلسفه و هم در تحقیقات معاصر، به عنوان موضوعی اساسی در اخلاق، روانشناسی اخلاق، فلسفه عمل و پدیدارشناسی به رسمیت شناخته شده است.

کتاب «عادت و تاریخ فلسفه» که تحقیقات آن به وسیله گروهی از مشارکت‌کنندگان بین‌المللی به سرانجام رسیده، مجموعه‌ای برجسته است که کاوش فلسفی کامل و متنوعی از عادت را از دوره کلاسیک تا امروز ارائه می‌دهد.

این کتاب که در 18 فصل با دقت ویرایش شده تا وسعت موضوع را منعکس کند، به چهار بخش موضوعی اصلی شامل عادت و فلسفه باستان، عادت و فلسفه پیشامدرن، عادت و فلسفه مدرن و دیدگاه‌های معاصر درباره عادت، تقسیم شده است.

موضوعات و بحث‌های کلیدی مانند احساسات، ادراک، اراده و... در این کتاب پوشش داده شده است. این کتاب همچنین به نظرات چهره‌‎هایی مانند ویلیام جیمز، جان دیویی، موریس مرلوپونتی، جان مک داول و هوبرت دریفوس می‌پردازد.

«عادت و تاریخ فلسفه» کتابی کاربردی برای دانشجویان و پژوهشگران تاریخ فلسفه، اخلاق، پدیدارشناسی، فلسفه عمل و عمل‌گرایی است. همچنین مطالعه این کتاب برای دانشجویان رشته‌های مرتبط مانند دین، جامعه‌شناسی و تاریخ، بسیار مفید خواهد بود.

جرمی دونهام و کومارین رومدن-روملوک نویسندگان این کتاب هستند. جرمی دونهام، استادیار فلسفه در دانشگاه دورهام انگلستان و نویسنده کتاب‌هایی مانند «ایده‌آلیسم: تاریخچه یک فلسفه»، «لایبنیتز؛ خواندن و تفسیر» و «مونادولوژیز» است. رومدن-روملوک، استاد فلسفه در دانشگاه شفیلد انگلستان است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «راهنمای فلسفه راتلج برای مرلوپونتی و پدیدارشناسی ادراک» اشاره کرد.

کتاب «عادت و تاریخ فلسفه؛ بازنویسی تاریخ فلسفه» در 278 صفحه و به زبان انگلیسی از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها