شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
آلودگی هوا شهردار لندن را نویسنده کرد

صادق خان در کتاب «نفس کشیدن» که قرار است سال آینده منتشر شود، از تجربه خود در بیماری آسم برای هشدار دادن درباره بحران آب و هوایی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، نخستین کتاب صادق خان، شهردار لندن از سوی ناشر کتاب، راهنمایی ساده و کاربردی برای مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا توصیف شده است.

صادق خان در سال 2016 شهردار لندن شد و از آن زمان تاکنون مجموعه‌ای از اقدامات زیست محیطی انجام داده که از آن جمله می‌توان به معرفی اولین منطقه بسیار کم‌آلاینده در جهان، بازنگری و ایجاد صدها کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید و اعلام برنامه‌های احیای هاید پارک انجام داده است.

او در 43 سالگی در حالی که برای ماراتن لندن تمرین می‌کرد، به آسم مبتلا شد. به گفته وی، دلیل این بیماری، تنفس هوای آلوده لندن بوده و این مساله، انگیزه او برای توجه بیشتر به بحث آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی شده است.

بنا به اعلام انتشارات هاچینسون هاینمن، ناشر «نفس کشیدن»، این کتاب که در سال 2023 منتشر خواهد شد، تغییرات اقلیمی را بزرگ‌ترین تهدیدی می‌داند که جهان با آن مواجه است. این کتاب هفت اقدام را شرح می‌دهد که سازوکارهای محیط زیستی را از مسیر درست خارج می‌کند. این کتاب، همچنین شیوه بازگرداندن عملیات محیط زیستی به مسیر درست و اقدامات لازم در زمینه تغییرات اقلیمی را توضیح می‌دهد.

از وقتی صادق خان- که در سال 2021 به عنوان رئیس C40 (شبکه جهانی متشکل از تقریبا 100 کلانشهر با هدفی مشترک برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی) شد- به شهرداری لندن آمد، این شهر برخی از گرم‌ترین روزهای عمر خود را تجربه کرده است، از جمله تابستان امسال که اداره آتش‌نشانی شهر، شلوغ‌ترین روزهای کاری خود را از زمان جنگ جهانی دوم تجربه کرد.

او همچنین به دلیل صدور مجوز حفر تونل سیلورتاون، یک تونل شهری جدید با چهار خط در زیر رودخانه تیمز، مورد انتقاد قرار گرفت. این تونل که ساخت آن آغاز شده، با مخالفت گسترده مردم محلی، سیاستمداران، متخصصان آب و هوا و کارشناسان پزشکی مواجه  است که معتقدند این کار باعث افزایش ترافیک و بدتر شدن وضعیت سلامت عمومی می‌شود. صادق خان بارها از این طرح دفاع کرده و مدعی است که بهبود گذرگاه‌های رودخانه در شرق لندن ضروری است.

در آغاز سال جاری، به لندنی‌ها هشدار داده شد که به دلیل سطوح «بسیار زیاد» آلودگی، از فعالیت‌های فیزیکی شدید برای مدتی پرهیز کنند.

مطالعه‌ای که به سفارش شهرداری انجام شده، نشان می‌دهد که در سال 2019 بین 3600 تا 4100 مرگ در لندن به دلیل آلودگی هوا اتفاق افتاده است. این مطالعه نشان داد که بیشترین تعداد مرگ و میر در حاشیه لندن بوده است که به دلیل جمعیت بیشتر افراد مسن در این مناطق است.

کتاب «نفس کشیدن» 4 ماه می 2023 منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها