چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
روایتی از شخصیت پیچیده و عجیب گولد

یک روزنامه‌نگار و فعال بازار بورس آمریکا در نخستین کتاب خود، داستان زندگی تاجری آمریکایی را روایت می‌کند که با به هم ریختن بازار وال استریت، نخستین مطالبه‌ها را برای اصلاحات مالی در اقتصاد آمریکا کلید زد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، اگر جی گولد نام خود را روی یک دانشگاه یا سالن کنسرت می‌گذاشت، بدون شک امروز فردی مشهور بود. گولد، پسر کشاورز فقیری که زندگی اولیه‌اش شبیه یک تراژدی بود، پول را ابزاری جهت تامین زندگی بهتر برای خانواده خود می‌دانست، حتی اگر برای انجام این کار، مجبور می‌شد دروغ بگوید یا تقلب کند.

او پس از ورود به وال استریت در بیست و چهار سالگی، به سرعت بدنام شد. گولد اقتصاد را فلج و با فروپاشی بازار جمعه سیاه در سال 1869 با هدف منزوی کردن بازار طلا، دولت یولیسیس سایمون گرنت، رئیس جمهور وقت را تقریبا سرنگون کرد. آن روز به عنوان یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ وال استریت در تاریخ ثبت شد.

او با مانورهای مالی هوشمندانه، کنترل بر یکی از خطوط شبکه شش مایلی راه‌آهن کشور را که به سرعت در حال گسترش بود، به دست آورد. گولد با این کار به ساخت اولین راه‌آهن واقعا بین قاره‌ای نزدیک شد و خود را تبدیل به یکی از ثروتمندترین مردان آمریکا کرد.

کتاب «متقلب آمریکایی» شخصیت پیچیده و عجیب گولد را نشان می‌دهد. راکفلر و واندربیلت او را به خاطر استعدادش ستودند و مارک تواین به خاطر نابود کردن ابدی ارزش‌های تجاری آمریکا، او را محکوم کرده است.

او زندگی متنوعی داشت، با توماس ادیسون شوخی می‌کرد، الگوی طراحی بهترین طرح‌های توماس نست بود، صورت حساب‌های باس توید را می‌پرداخت و برای کارهایش با یک قایق بادبانی 200 فوتی رفت و آمد می‌کرد.

گولد در یک اقتصاد صنعتی در حال توسعه پا گرفت که در آن، مسئولان با تجارت بر مبنای رانت اطلاعاتی و دستکاری قیمت سهام کنار می‌آمدند زیرا معتقد بودند که مقررات پیشرفت را متوقف می‌کند اما گولد با به‌کارگیری شیوه‌های جدید در این زمینه‌ها، نشان داد که سرمایه‌داری افسارگسیخته در واقعیت چقدر برای اقتصاد آمریکا خطرناک است.

این تاریخ‌نگاری صادقانه، بهره‌برداری بی‌شرمانه گولد از آزادی اقتصادی را که نخستین مطالبات عمومی برای اصلاحات مالی را برانگیخت، بررسی می‌کند و این مطالبه امروز نیز در جریان است. کتاب «متقلب آمریکایی» نوشته گرگ اشتاین‌متز در 320 صفحه به زبان انگلیسی از سوی انتشارات سیمون اند شوستر منتشر شده است. 

گرگ اشتاین‌متز، تحصیل‌کرده تاریخ و روزنامه‌نگار سابق وال استریت ژورنال است. وی از سال 2000 به عنوان تحلیلگر اوراق بهادار فعالیت می‌کند. «متقلب آمریکایی» نخستین کتاب اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها