جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
برندگان قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیا معرفی شدند

آمیت چائودوری و کیت ریدوی به عنوان برندگان جایزه جیمز تیت بلک معرفی شدند. این جایزه هر سال از سوی دانشگاه ادینبورگ به یک اثر در بخش زندگینامه و یک اثر داستانی اهدا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت دانشگاه ادینبورگ، برندگان جوایز ده هزار پوندی جیمز تیت بلک در حاشیه جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ معرفی شدند.
«یافتن راگا: بداهه‌نوازی در موسیقی هندی» کتاب آمیت چائودوری است که در بخش بیوگرافی، برنده جایزه جیمز تیت بلک شده است. این کتاب که از سوی انتشارات فابر منتشر شده، کاوشی در رابطه نویسنده با موسیقی کلاسیک شمال هند است.
چائودوری، نویسنده چندین کتاب داستان و شعر تحسین شده، قطعاتی ضبط شده از آواز موسیقی کلاسیک شمال هند را نیز منتشر کرده است. او در سال 2009 به عنوان عضو انجمن سلطنتی ادبیات انتخاب شد و از سال 2020 استاد نویسندگی خلاق در دانشگاه آشوکا بوده است.
دکتر سایمون کوک از دانشگاه ادینبورگ، داور بخش بیوگرافی این جایزه، کتاب «یافتن راگا: بداهه‌نوازی در موسیقی هندی» را اثری عمیق و ظریف نامید که به طرز زیرکانه‌ای، طرز تفکر افراد را درباره موسیقی، مکان و خلاقیت، تغییر می‌دهد. به گفته وی، این کتاب شاهکاری در زمینه هنر گوش دادن به جهان است.
«یک شوک» کتاب برنده جایزه در بخش داستان، اثر کیتی ریدوی از سوی انتشارات پیکادور منتشر شده است، قصه زندگی و روابط چند شخصیت مختلف را روایت می‌کند که در جنوب لندن زندگی می‌کنند.
نوشته‌های ریدوی که متولد دوبلین و ساکن لندن است، در نیویورکر، گرانتا و بسیاری نشریات دیگر منتشر شده است. او برنده جایزه رونی برای ادبیات ایرلندی و جایزه او هنری است. کتاب «یک شوک» پنجمین رمان و اولین رمان او در هشت سال گذشته است.
دکتر بنجامین بیتمن از دانشگاه ادینبورگ، داور بخش داستان این جایزه، کتاب «یک شوک» را روایتی حساس، خلاقانه و بسیار انسانی از زندگی‌هایی دانست که در بسیاری از داستان‌های دیگر، به ماجراهای فرعی تنزل داده می‌شوند.
جایزه جیمز تیت بلک به بهترین آثار داستانی و بیوگرافی در یک سال گذشته تعلق می‌گیرد. این تنها جایزه اصلی کتاب بریتانیاست که به وسیله محققان و دانشجویان ادبیات داوری می‌شود. این جایزه از سوی دپارتمان ادبیات انگلیسی دانشگاه ادینبورگ که قدیمی‌ترین بخش دانشگاهی ادبیات در جهان است، اعطا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها