شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
بیانیه بودایی برای پایان دادن به جنگ ویتنام منتشر شد

انتشارات پارالاکس پرس، نسخه جدیدی از کتاب «ویتنام: نیلوفری در دریای آتش» را منتشر کرد. این کتاب نخستین بار در سال 1967 و در زمان جنگ ویتنام، توسط یک راهب بودایی و در تلاش برای ایجاد صلح نوشته و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، این کتاب کمیاب از سال 1967 یکی از معدود کتاب‌های انگلیسی زبان است که دیدگاهی ویتنامی را درباره جنگ‌های هندوچین ارائه می‌کند. این کتاب تا سال‌ها بعد با استقبال تاریخ‌نگاران و خوانندگان روایت‌های ویتنامی معاصر همراه خواهد بود.

وقتی جنگ در ویتنام بالا می‌گرفت، تیچ نات هان، راهب ذن، به یکی از چهره‌های برجسته جنبش صلح بودایی تبدیل شد. او با کمک دوستانی مانند راهب کاتولیک توماس مرتون، «ویتنام: نیلوفری در دریای آتش» را در سال 1967 در آمریکا (و به طور زیر زمینی، در ویتنام) منتشر کرد که دعوتی سازش‌ناپذیر و رادیکال به صلح بود. این کتاب، صدای اکثر مردم ویتنام شد که خواهان توقف جنگ بودند.

توماس مرتون که برای کتاب «ویتنام: نیلوفری در دریای آتش» پیشگفتار نوشت، معتقد بود این کتاب می‌تواند به آمریکایی‌ها نشان دهد که هرچه این کشور، ویتنام را بیشتر بمباران کند، کمونیست‌های بیشتری ایجاد خواهد کرد.

این نخستین کتاب تیچ نات هان به زبان انگلیسی بود و در آن زمان، موجی در جنبش فزاینده ضد جنگ در آمریکا ایجاد کرد. تصویر تیچ نات هان از وضعیت اسفبار مردم ویتنام در طول جنگ‌های هندوچین را امروز باید خواند، به ویژه در آمریکا و اروپا که همچنان درگیر نقش خود به عنوان قدرت‌های جهانی هستند و سیاست‌های نظامی آنها بر انسان‌ها اثر می‌گذارد.

«ویتنام: نیلوفری در دریای آتش» کتابی ویژه برای دانشجویان مطالعات جنگ و صلح و نیز تاریخ آسیای جنوب شرقی است. این کتاب همچنین دیدگاه‌هایی درباره اندیشه‌های تیچ نات هان به خواننده می‌دهد. او پس از تبعید به روستای پلوم فرانسه، بزرگ‌ترین صومعه بودایی خارج از آسیا را بنیان نهاد و میلیون‌ها نفر را با آموزه‌های خود در مسیر صلح و ذهن آگاهی، تحت تاثیر قرار داد.

کتاب «ویتنام: نیلوفری در دریای آتش» در 192 صفحه از سوی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، منتشر و روانه بازار کتاب شده است. از تیچ نات هان، کتاب «نیلوفر و مرداب» به فارسی ترجمه شده‌ است. «رویکرد بودایی به صلح و بوم‌شناسی» و «ذن و هنر نجات سیاره» از دیگر آثار این فعال صلح بودایی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها