سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
مقایسه هوش انسان و حیوانات در «اگر نیچه نهنگ تک‌شاخ بود»

کتاب جدیدی با موضوع مقایسه هوش انسان و حیوانات، به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب هوش را پاشنه آشیل انسان در مقایسه با سایر موجودات می‌داند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت آمازون، اگر نیچه، نهنگ تک‌شاخ بود، همه چیزهایی را که ما فکر می‌کنیم درباره هوش انسان می‌دانیم، زیر و رو و این پرسش را مطرح می‌کرد: آیا انسان‌ها، نهنگ‌های تک شاخ بهتری نبودند؟ یا گونه‌های دیگر، با هوش کمتر؟ استدلال منطقی‌ای هست که می‌گوید دقیقا به دلیل هوش شگفت‌انگیز و پیچیده انسان، بشر گونه جانوری کمتر موفقی است.  

همه مواهب منحصر به‌فرد انسان مانند زبان، ریاضیات و علوم، ما را نسبت به سایر گونه‌ها شادتر یا از نظر تکاملی، موفق‌تر نمی‌کند. هوش انسان به او اجازه داده است اتم را بشکافد اما ما از این دانش برای ساختن ماشین‌های جنگی استفاده کرده‌ایم.

ما به‌طور منحصر به‌فردی در معرض چرندیات هستیم. به عنوان مثال، وسواس عجیب ما نسبت به داشتن چمنزارها، موجب بالا رفتن حطر تغییرات آب و هوایی شده است. آیا هوش ما بیشتر از این که هدیه باشد، یک نفرین است؟

همانطور که جاستین گِرِگ، دانشمند، به طور متقاعدکننده‌ای در کتاب جدید خود استدلال می‌کند، یک دلیل تکاملی وجود دارد، مبنی بر اینکه چرا هوش انسان در قلمرو حیوانات رواج بیشتری ندارد. پاسخ ساده این است که حیوانات برای موفقیت، نیازی به آن ندارند. و به طور معجزه‌آسایی، موفقیت آنها بدون از بین بردن خود و سیاره‌شان در این روند، به دست می‌آید.

نویسنده کتاب «اگر نیچه، نهنگ تک‌شاخ بود: هوش حیوانات درباره حماقت انسان‌ها چه می‌گوید؟» با بیانی طنزآمیز در 7 فصل، ویژگی‌های ظاهرا منحصر به‌فرد انسان‌ها شامل استفاده از زبان، عقلانیت، نظام‌های اخلاقی و آگاهی پیچیده او را برجسته کرده و انسان را با حیوان مقایسه می‌کند. همچنین در طول کتاب، داستان‌های قابل تاملی از هوشمندی حیوانات ارائه می‌شود، مانند کبوترهایی که در تشخیص بافت سرطانی بهتر از رادیولوژیست‌ها هستند.

آنچه در این کتاب بیان می‌شود، هم ابهام‌زدا و هم قابل توجه است و نگاه خواننده را نسبت به حیوانات، انسان‌ها و معنای زندگی تغییر خواهد داد. جاستین گِرِگ، نویسنده کتاب «اگر نیچه، نهنگ تک‌شاخ بود»، محقق ارشد پروژه ارتباطی دلفین و استاد دانشگاه سنت فرانسیس خاویر است و روی رفتار حیوانات مطالعه می‌کند. «آیا دلفین‌ها واقعا باهوشند؟» از جمله آثار پیشین اوست.

کتاب «اگر نیچه نهنگ تک‌شاخ بود: هوش حیوانات درباره حماقت انسان‌ها چه می‌گوید؟» را انتشارات «لیتل براون اند کمپانی» به زبان انگلیسی در 320 صفحه، منتشر و امروز 18 مرداد (9 آگوست) روانه بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها