جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
کتابی درباره طراح و مجری هولوکاست

کتاب «جلاد و همسرش، زندگی و مرگ راینهارد هایدریش» از سوی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس منتشر شد. وی مجری و طراح هولوکاست بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، راینهارد هایدریش به دلیل کارنامه بی‌رحمانه‌اش در کشتن، به جلاد گشتاپو و قصاب پراگ شهرت داشت. او رئیس اس اس و دومین فرمانده گشتاپو پس از هاینریش هیملر بود.

دستورات او، زمینه‌ساز قتل عام کریستال‌ناخت در سال 1938 است. وی به عنوان طراح برنامه «راه حل نهایی هیتلر»، کنفرانس وانسی را ترتیب داد که در آن درباره جزئیات قتل میلیون‌ها یهودی در سراسر اروپای اشغال شده توسط نازی‌ها تصمیم‌گیری و برای هولوکاست، زمینه‌سازی شد.

 نانسی دوگرتی و پس از مرگ او، کریستوفر لمان هاپت در کتاب «جلاد و همسرش» به طرز ماهرانه‌ای نشان می‌دهند که هایدریش کیست، چگونه وارد عرصه شده و کارش را چطور انجام می‌دهد. در این کتاب با هایدریش از زمانی که کودکی با استعداد موسیقی‌ بود تا دوران نوجوانی و در ادامه، ظهور ناگهانی‌اش به‌عنوان یک افسر نیروی دریایی آشنا می‌شویم.

کتاب «جلاد و همسرش» دورنمای شغلی ظاهرا ناامیدکننده هایندریش به عنوان یک غیرنظامی آموزش‌ندیده در زمان تورم و بیکاری در آلمان و پیوستن او به حزب نازی از طریق نامزدش، لینا فون اوستن را روایت می‌کند. در این کتاب، رشد سریع هایدریش را در رده‌های بالای فرماندهی نازی‌ها دنبال می‌کنیم، از سرگرد تا سرهنگ و سرتیپ اس اس، قبل از سی سالگی، معاون هاینریش هیملر، گسترش اس‌اس و گشتاپو و توسعه طرح‌های رایش برای «راه‌حل یهودی».

در سراسر این کتاب، صدای لینا را می شنویم که تا زمان مرگ هایدریش در سی و هشت سالگی، کنار او بود، در حالی که در حلقه‌ نازی‌ها حضور داشت.

کتاب «جلاد و همسرش، زندگی و مرگ راینهارد هایدریش» از سوی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس در 656 صفحه منتشر شده است. نانسی دوگرتی، نویسنده این کتاب، زندگی‌نامه‌نویس و منتقد سینما بود که در سال 2013 درگذشت. کریستوفر لمان هاوپت، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی، این کتاب را تکمیل و ویرایش کرده است. هاوپت نیز پنج سال پس از دوگرتی درگذشت.

دوگرتی برای نوشتن این کتاب با لینا فون اوستن، بیوه هایندریش، گفت‌وگو کرده بود. لینا در سال 1976 خاطرات خود را به نام «زندگی با یک جنایتکار جنگی» منتشر کرد و کمی بیش از چهار دهه پس از همسرش درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها