پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
زندان‌های نیویورک ممنوعیت مطالعه درباره قیام آتیکا را لغو کردند

مقامات نیویورک ممنوعیتی را لغو کردند که بر مبنای آن، زندانیان این ایالت از خواندن کتاب درباره شورش کانون اصلاح و تربیت آتیکا در سال 1971 منع شده بودند. دلیل این تصمیم، شکایت نویسنده کتاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از یو‌اس‌ای‌تودی، با وجود این تصمیم، مقامات ایالتی اعلام کردند که به دلایل امنیتی، به سانسور بخشی کوچک از این کتاب برنده جایزه پولیتزر ادامه خواهند داد. بر این اساس، نقشه دو صفحه‌ای آتیکا از نسخه‌های ارسال شده به زندان‌‌ها حذف خواهد شد.

هیدر آن تامپسون، نویسنده، مورخ و استاد دانشگاه میشیگان، در ماه مارس به دلیل ممنوعیت کتابش با عنوان «خون در آب: شورش آتیکا در سال 1971» از زندان‌های ایالتی شکایت کرد.

این کتاب که در سال 2016 منتشر شد، یکی از جامع‌ترین گزارش‌ها درباره شورش آتیکاست که در آن بیش از 1300 زندانی در اعتراض به سال‌ها بدرفتاری، بخشی از یک زندان در شمال نیویورک را تصرف کردند. این شورش با شلیک صدها گلوله گاز اشک‌آور از سوی سربازان و نگهبانان به محوطه زندان و در ادامه، شلیک تیر به محوطه پر از دود پایان یافت.

در این واقعه در مجموع 32 زندانی و 11 کارمند کشته شدند و هیچ افسر حاضر در صحنه‌ای به دلیل دست داشتن در این قتل عام محاکمه نشد. تامپسون در بیانیه‌ای طرح شکایت خود گفت: «مردم حق دارند بخوانند و تاریخ داشته باشند. نویسنده‌ها نیز حق دارند کتاب‌هایشان خوانده شود. مایه شرمساری است که در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن افراد و ایده‌ها را سانسور می‌کنیم.»

او این دادخواست را با همراهی کلینیک حقوق مدنی دانشکده حقوق بنجامین ان‌کاردوزو و اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک تنظیم کرده بود. دفتر دادستان کل ایالتی، هفته گذشته اعلام کرد این ممنوعیت برداشته خواهد شد، البته فقط در نسخه‌های شومیز که نقشه، قابل حذف است.

بر این اساس اگر یک مرکز اصلاح و تربیت، تقاضا برای داشتن این کتاب را رد کند، مقامات زندان از نظر قانونی موظفند اخطار تامپسون را به آنها گوشزد کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها