شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
بیوگرافی نخستین رئیس جمهور قبیله‌ای هند منتشر می‌شود

انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» هند اعلام کرد که بیوگرافی دروپادی مورمو، جوان‌ترین رئیس‌جمهور هند و نخستین رییس دولت که پس از استقلال این کشور به دنیا آمد، اواخر امسال منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندین اکسپرس، «خانم رئیس جمهور» نخستین روایت معتبر و قطعی درباره پانزدهمین رئیس جمهور هند خواهد بود. بیوگرافی دروپادی مورمو تلاش می‌کند که تلاش‌ها و مشکلات فراوان و مبارزاتی را که این زن 64 ساله را به بالاترین مقام در هند رساند، به تصویر بکشد. این کتاب را ساندیپ ساهو، روزنامه‌نگار ارشد مستقر در شهر بوبانشوار نوشته است.

ساهو گفت: «وقتی انتشارات پنگوئن هند با من درباره کتاب تماس گرفت، چیزی که باعث شد چشم‌اندازی برای آن بسازم، این واقعیت بود که کتاب مربوط به نخستین زن قبیله‌ای بود که رئیس‌جمهور هند شد و این یک اتفاق تاریخی است.»

وی افزود: «همچنین یکی دیگر از مسائلی که مرا برای قبول این پیشنهاد وسوسه کرد، این بود که مورمو به منطقه عمدتا قبیله‌‌نشین مایوربانج اودیشا تعلق دارد، جایی که من تمام دوران نوجوانی‌ام را در آن گذرانده‌ام.»

ظهور شگفت‌انگیز مورمو از یک روستای بی‌نام و نشان در مایوربانج و رفتن به رشتراپاتی بهاوان (کاخ ریاست جمهوری هند) و سوگند یاد کردن او در 25 جولای امسال، داستانی جذاب درباره توانمندسازی دموکراتیک را در هند روایت می‌کند.

نخستین فعالیت‌های سیاسی او در سال 1997 در رایرانگپور آغاز شد، وقتی به‌عنوان عضو کمیته بی‌جی‌پی در شورای منطقه‌ای اطلاع‌رسانی رایرانگپور انتخاب شد. او از سال 2000 تا 2004 در دولت ائتلافی بی‌جی‌دی-بی‌جی‌پی اودیشا سمت وزارت داشت. مورمو در سال 2015 به عنوان فرماندار ایالت جارکند منصوب شد و تا سال 2021 در این سمت باقی ماند.

او با سابقه درخشانش به عنوان یک قانونگذار و با جوایز مختلفی که برای کار خود در به عنوان وزیر و فرماندار به دست آورده، چندین عنوان نخست را به خود اختصاص داده است: نخستین زن از منطقه خود که در دولت اودیشا وزیر شد و نیز نخستین زن قانونگذار که به عنوان «بهترین قانونگذار» در مجمع اودیشا برنده جایزه نیلاکانتا شد.

به گفته ناشران، سرگذشت مورمو داستانی از «روح بلند دموکراسی در هند» است که از راه این کتاب به مخاطبان مختلف می‌رسد و الهام‌بخش افراد زیادی خواهد شد تا دنبال رویاهای خود رفته و به آنها جامه عمل بپوشانند.

مِرو گوکالی، ناشری از مجموعه پنگوئن گفت: «این کتاب، داستان یک زن الهام‌بخش و یک رهبر قبیله است که سیاستمدار بوده و عقبه سیاسی قوی‌ای در کارنامه دارد، هرچند هنوز اطلاعات کمی در مورد زندگی او داریم. ظهور او در عرصه ملی به عنوان الگویی برای همه هندی‌ها و قرار گرفتن در جایگاه بالاترین مقام کشور، پیامی قدرتمند برای جوامع قبیله‌ای هند است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها