سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کشف یک مینیاتور اوریجینال از نقاش آلمانی رنسانسی

محققین کتابخانه اولدنبورگ آلمان، اثری دیگر از شهیرترین نقاش رنسانسی‌شان، آلبرشت دورر کشف کردند؛ مینیاتوری 6 سانتی‌متری در کتابی 500 ساله. دورر نقاشی معروفی از یک ریاضیدان ایرانی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از artnews.com: اثری از آلبرشت دورر نقاش آلمانی عهد رنسانس و از دوستان رافائل، در کتابی در گنجینۀ کتابخانۀ دولتی شهر اولدنبورگ آلمان کشف شد. کتاب، یک اثر یونانی است که توسط ناشری ونیزی به نام آلدوس مانوتیوس در 1502 میلادی به چاپ رسیده است. این کتاب به تازگی در کتابخانه اولدنبورگ در معرض دید عموم قرار گرفت.

این تصویر که ابعادش 16.5 در 6 سانتیمتر است و در انتهای یک صفحه کار شده است، دو فرشته را سوار بر دو جانور دریایی (تمساح مانند) نشان می‌دهد که زبان‌هاشان را به هم گره زده‌اند تا نشان ویلیباد پیکهایمر (Willibald Pirckheimer) ـ یکی سیاسیون آن زمان و از دوستان دورر ـ را بسازند.

این کتاب 230 سال در این کتابخانه بود تا اینکه طی پژوهشی روی مجموعۀ آلدینن، این تصویرِ آن کشف شد. مجموعۀ مذکور شامل 263 مینیاتور از دورر است و یکی از ارزشمندترین مخازن تاریخ چاپ در اروپای غربی محسوب می‌شود. تحقیقات نهایی در مورد آن مجموعه هنوز باقی مانده اما کتابخانه اظهار اطمینان کرده که این کتاب یک اثر اوریجینال از دورر است.

آلبرشت دورر در 1528 درگذشت، او با پیکهایمر دوست صمیمی بود. همچنین مشهور است که در سال 1634، چهارده کتاب شامل مینیاتورهای دورر، توسط خانوادۀ پیکهایمر به یک کلکسیونر هلندی فروخته شده است. طبق اظهارات کتابخانۀ اولدنبورگ، این کتاب یک منبع تاریخیِ متعلق به دقیقاً 1634 است و با کشف این نقاشی درواقع هفتمین کتاب از آن چهارده کتاب کشف شده است.

رئیس کتابخانه همچنین ادامه داد: «مینیاتور دورر ثابت می‌کند که ما در ایالت نیدر زاکس کلکسیونی فوق‌العاده داریم و نشان می‌دهد که چه گنجینه‌های کشف‌ناشده‌ای در کتابخانه‌های ما باقی هستند.»


دورر از جملۀ مهمترین هنرمندان دوران رنسانس آلمان بود. ماندگارترین دستاورد او ابداعاتش در زمینۀ چاپ تصویر و گراورسازی است. او به خوبی سنت‌های هنری متنوع اروپا را بررسی و جذب کرد و در هر پایتخت فرهنگی اغلب یک سالی زندگی کرد. نورنبرگ شهری که دورر در آن زندگی می‌کرد مرکز درخشانی برای دادوستدهای خلاق بود. این شهر خیلی زود پذیرای اصلاحات پروتستانی شد و هنرمندان و حکیمان و دانشمندان بسیاری را از سراسر اروپا در خود جذب کرد. دورر در میان روشنفکران نورنبرگ روزگار گذراند و پرشمار پرتره‌هایی را هم از کسانی که برای‌شان اهمیت و احترام قائل بود ساخت و به آنها هدیه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها