چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
بررسی تحلیلیِ عناصر کلیدی کتاب‌های کمیک/ تاریخچه کمپانی مارول

چند روز پیش نویسنده وبلاگ Parka که حوزۀ فعالیتش معرفی کتاب است یادداشتی درباره کتابی در حوزه کمیک منتشر کرد. کتاب Marvel By design که ضمن مرور تاریخچه فعالیت قریبِ نود سالۀ کمپانی مارول در حوزه کتاب کمیک، به بررسیِ تحلیلی عناصر سازنده و کلیدی یک کتاب کمیک می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از دو وبسایت parkablogs و amazon: مارول به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان در عرصه کتاب کمیک، بیش از 80 سال گذشته را صرف الهام‌بخشی به فعّالان حوزه داستان‌گویی بصری کرده است. کتاب‌های کمیک مارول مبدع زبان گرافیکی متمایزی هستند که راه به دیگر عرصه‌های فرهنگ عام، ازجمله هنر پاپ دهه 1960، فرهنگ دیجیتالی امروزی، بازی‌ها و حوزه تبلیغات و... یافته است. کتاب Marvel By Design زبان بصری این کمپانی را با کاوش عمیق در مشهورترین عناصر گرافیکی این برند ـ لوگوها، جلدها، حروف، صفحه‌آرایی و رنگ‌آمیزی ـ تحلیل خواهد کرد. خواننده خواهد آموخت که شیوه مارول چگونه به ارائه رویکردی منحصربه‌فرد در فرآیند خلق کتاب کمیک ختم شده و این رویکرد چگونه می‌تواند به‌عنوان الگویی برای فعالان حتی بیرون از حوزه کمیک‌ مفید عمل کند. نکات برجسته عبارتند از:
کتاب مذکور یک منبع پربار برای هنرمندان عرصه کمیک و هوادارانِ کمیک‌های مارول است که ضمنِ ارائه نگاهی دقیق به گونه‌گون استراتژی‌های موفق در زمینه گرافیک‌دیزاینِ کتاب‌های کمیک در شاخه‌های طرح روی جلد، صفحه‌آرایی و چنین تصاویر و نحو روایت داستان، دربرگیرنده مقالاتی از طراحان گرافیک معروف ازجمله Mike Essl و Paul Sahre، و همچنین از همکاران معروف مارول نظیر Chris Eliopolous و طراح/ویراستار مارول Carl Potts است.

فهرست مطالب کتاب:
مقدمه، هنر دیزاین در مارول/ مختصر تاریخچه‌ای درباب کمپانی مارول/ شیوه مارول در طراحی: از دیروز تا امروز/ به‌واقع کیست که کتاب کمیک را می‌سازد؟/ عناصر گرافیکی: جلد، صفحه‌آرایی، لوگو، پالتِ رنگ‌ها، حروف‌چینی، فوکوس/ چهار عنصر فانتزی/ آدم آهنی/ طوفان/ ناخدای آمریکایی/ خدای تندر/ پلنگ سیاه/ عنکبوت/ مرد عنکبوتی/ ناخدا مارول و خانم مارول/ سرباز زمستان/ مارول، فراتر از مارول
 
 
این کتاب با مرور بسیار نمونه‌های متنوع از کتاب‌های کمیک منتشر شده طی سال‌ها، طرحِ جلدها، صفحه‌آرایی‌ها، لوگوها، رنگ‌آمیزی و حروف‌چینی‌ها را بررسی می‌کند و از انحای ادغام این عناصر باهم ـ مثلاً ادغام لوگو با طرح روی جلد، یا یک صحنه و یا یک شخصیت، ـ یا انحای استفاده از قاب‌ها برای روایت داستان، سخن می‌گوید. متن کتاب، نوشتاری روشنگر است که از منطق و هدف طراحی و بازطراحی می‌گوید و بحث می‌کند که طراحی کتاب‌های کمیک، به لحاظ سبک، چگونه طی دهه‌های گذشته تکامل یافته و همچنین شخصیت‌ها و طراحیِ آنها چه تغییر و تحولاتی داشته‌اند.


کتاب سنگین و حجیمی است و تمامی تصاویر آن با وضوح بالا روی کاغذ باکیفیت چاپ شده‌اند. تورق صفحات آن جذاب و رضایتبخش است و همچنین چینش صفحات در کنار هم و انتخاب و قاب‌بندیِ تصاویر به زیبایی انجام شده است.


گفتنی است که این کتابِ زیبا و مفید برای هنرمندان عرصه کمیک و تمامی هوادارن تولیدات کمپانی مارول، یک کتاب آموزشی گام به گام نیست و هر بخش آن مستعد آن هست که کتابی جداگانه باشد.


کتاب مذکور با عنوان Marvel by Design در 320 صفحه از سوی انتشارات Gestalten، ناشر کتاب‌های هنری، نوامبر 2021 منتشر شده است.قیمت نسخه چاپی کتاب با جلد سخت در آمازن 38 دلار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها