پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
نصب بنای یادبود نظامی گنجوی در پایتخت بلاروس

قرار است به زودی از بنای یادبود نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌گوی ایرانی سده ششم هجری در شهر مینسک، پایتخت بلاروس رونمایی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاري بلتا- به تازگی بنای یادبود نظامی گنجوی در یک پارک در نزدیکی سفارت آذربایجان در مینسک، پایتخت بلاروس طراحی و اجرا شده و کارهای تکمیلی آن برای رونمایی نهایی در حال انجام است.

 ولادیمیر کوخارف، شهردار پایتخت بلاروس روز 7 دسامبر با سفیر آذربایجان در بلاروس پیرامون احداث این بنای یادبود در منطقه مینسک به گفت‌وگو نشستند.

سفیر آذربایجان ضمن تشکر از  همکاری و مشارکت شخصی شهردار مینسک در نصب این بنای یادبود اشاره کرد: «ما می‌خواهیم در زیباسازی پایتخت بلاروس نقش داشته باشیم. کشور شما از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است و ما همکاری‌های موثری را در همه زمینه‌ها توسعه و گسترش داده‌ایم و حالا براي سرعت بخشیدن به توسعه پیوندهای انسانی و فرهنگی به همراهی روسای جمهورمان نیاز داریم.»

وی در ادامه درباره نصب این بنای یادبود افزود «ما از این محل دیدن کرده‌ایم و بسيار زيبا به نظر می‌رسید و چشم‌انداز خوبی داشت. نیمکت‌ها آماده نصب بودند. امیدوارم هوا در طی چند روز آینده خوب باشد تا بتوانیم بعد از 20 دسامبر مراسم رونمایی درخور و باشکوهی داشته باشیم.»

شهردار مینسک نیز اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده  این منطقه به مکانی برای ارتباط و برگزاری رویدادهای فرهنگی و ایجاد روابط دوستانه بین نماینده‌های ملیت‌های مختلف تبدیل خواهد شد.

نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای پارسی‌گوی ایرانی و تنها شاعری است که تا پایان سده ششم هجری توانست ادبیات غنایی را به حد اعلای کمال برساند. داستان‌های غنایی خمسه یا پنج گنج معروف‌ترین اثر نظامی گنجوی است که شامل 5 مثنوی مخزن‌الاسرار، خسرو شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه است که شاعر حدود 30 سال از عمر خود را صرف نظم و تدوین آن کرد. آرامگاه نظامی در حاشیه غربی شهر گنجه در جنوب غربی جمهوری آذربایجان قرار دارد.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها