چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
شاعر اهل جزیره موریس برنده جایزه فمینا دبیرستانی‌ها شد

رمان «خنده ایزدبانو» نوشته آناندا دوی، نویسنده فرانسوی برنده جایزه فمینا دبیرستانی‌ها در سال 2021 شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لیورابدو-هیئت داوران ششمین دوره جایزه فمیناي دبیرستانی‌ها،  آناندا دوی، نویسنده فرانسوی را برای نگارش رمان «خنده ایزدبانو» برگزیده جایزه فمینا دبیرستانی‌ها در سال 2021 انتخاب و معرفی کردند. این جایزه به عنوان شاخه‌ای از جایزه اصلی فمینا قرار است در روز 13 ژانویه در شهر لوآور، جنوب غربی فرانسه و در طی فستیوال «طعم دیگران» به برنده اعطا شود.

آناندا دوی در «خنده‌ ایزدبانو»، که از سوی نشر گراسه منتشر شده است، خوانندگان را با خود به دل شهری فقیر در شمال هند می‌برد. در قلب این شهر با دختری 10 ساله آشنا می‌شویم که همراه با مادر خود برای گذران زندگی مجبور به کار کردن در خیابان است تا این‌که توسط فردی در خیابان، که او را تجسمی از ایزدبانوی کالی می‌دید، دزدیده می‌شود. این رمان پیش از این در فهرست نامزدهای جایزه ادبی  روزنامه لوموند نیز قرار گرفته بود.

آناندا دوی، نویسنده، شاعر 63 ساله، اهل جزیره موریس و دارنده دکتری انسان‌شناسی از دانشکده مطالعات شرقی و افریقایی در لندن است که اغلب نوشته‌ها و آثارش در عرصه ادبیات زنان و ادبیات پسااستعماری است.

او نخستین داستان کوتاه خود را در سن 19 سالگی منتشر کرد و در سال 2010 برای انتشار رمان «ساری سبز» که روایتی از خشونت علیه زنان در جامعه استعمارزده و استبدادی پدرسالار جزیره موریس است برنده جایزه شوالیه هنر و ادبیات شد.

جایزه فمینا دبیرستانی‌ها سال گذشته به لوران پتیتمانگن برای انتشار اولین رمانش تحت عنوان «آنچه در شب ضروری است» تعلق گرفت.
 
جایزه معتبر ادبی فمینا در سال ۱۹۰۴ از سوی گروهی از نویسندگان مجله «زندگی خوشبخت» تاسیس شد. همه داوران این رقابت زن هستند ولی داوری در میان آثار نویسندگان مرد و زن صورت می‌گیرد. جایزه فمینا دبیرستانی‌ها همانند جایزه گنکور و رنودو دبیرستانی‌ها زیرمجموعه جایزه اصلی است که برنده آن توسط دانش‌آموزان دبیرستانی معرفی می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها