سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
بگذار سقراط دستت را بگیرد!

رزولت در کتاب خود یک استدلال قوی به نفع مطالعه و مباحثه مجموعه کتاب‌های کلاسیک به منظور بهبود ذهن و روح ما ارائه می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- مترجم: سیدامین موسوی‌زاده: در روزگار عقب‌نشینی، یک دانشگاهی متولد دومینیکن از علوم انسانی دفاع می‌کند. مونتاس، مدرس ارشد مرکز مطالعات آمریکایی در کلمبیا، می‌نویسد که در نوجوانی تنها با تسلط محدود به زبان انگلیسی به ایالات متحده آمده و با سخت‌کوشی و مطالعه جامع، به آن نوع آموزش هنرهای لیبرال دست یافته که بتواند به آتن باستان گوش فرادهد. کلمه لیبرال برای برانگیختن برخی منتقدان کافی است، در حالی که هنرهای لیبرال اغلب در دانشگاه‌های مدرن به عنوان مجموعه‌ای از الزامات تصور می‌شود که به جای این که پایه و اساس باشد، از رشته اصلی دانشجو جدا می‌شود. کلمبیا در میان دانشگاه‌ها در ارائه «هسته‌ای» که شامل خواندن مجموعه کتاب‌های غربی است، یک مورد غیرمعمول است (اخیراً یک هسته موازی برای آثار ادبیات جهان به غیر از ادبیات غرب اضافه کرده است.) مونتاس چندین متن را مرور می‌کند که به دلایل مختلف، به طور ویژه مرکزیت دارند، و این با اعترافات آگوستین قدیس به عنوان متنی که کسب ارزش‌ها و باورها را از طریق خود خواندن بازگو می‌کند، شروع می‌شود. علی‌رغم آن تقسیم‌بندی غربی/ غیرغربی، نویسنده به همین دلایل، زندگینامه گاندی را نیز به حساب میآورد. مونتاس شیفته افلاطون و سقراط، و کم‌تر از آن شیفته ارسطو ست: «خواندن ارسطو می‌تواند مانند جویدن مقوا باشد. انتظار افسون نداشته باشید.» نویسنده هم‌چنین آموزش به دانش‌آموزان محروم را بازگو می‌کند و آن‌ها را «تحت نوعی بیداری درونی» می‌بیند که سخنان سقراط را به طور «جدی و شخصی» برمی‌گیرند.
 
در پایان، مونتاس می‌نویسد، هسته اصلی و متون آن برای هدایت خوانندگان به تفکر در مورد چیزی ست که به عنوان فضیلت ترجمه شده، اما در واقع به معنای تعالی است. اما تعالی چیست و چه‌گونه به آن دست یابیم؟ مونتاس دفاعی روح‌افزا ارائه می‌کند که ممکن است در محیط کنونی ساختارشکنی و تئوری خشک آکادمی قدیمی به نظر برسد، اما او اصرار دارد که این می‌تواند ابزاری برای مبارزه با نابرابری اجتماعی با پایه‌گذاری دانش‌جویان در یک سنت فکری مشترک ارائه دهد.
 
این کتاب یک استدلال قوی به نفع مطالعه و مباحثه در مورد کتاب‌های کلاسیک به منظور بهبود ذهن و روح ماست. روزولت مونتاس، مدرس ارشد مطالعات آمریکایی و انگلیسی در دانشگاه کلمبیا است. او از سال 2008 تا 2018 مدیر مرکز برنامه درسی اصلی در کالج کلمبیا بود. پایان‌نامه او، بازاندیشی در آمریکا: الغاگرایی و تحول پیش از جنگ گفتمان هویت ملی، برنده جایزه بنکرافت دانشگاه کلمبیا در سال 2004 شد. در سال 2000، او جایزه ریاست جمهوری را برای تدریس برجسته توسط یک دانشجوی فارغ‌التحصیل دریافت کرد. روزولت «درآمدی بر تمدن معاصر در غرب» را تدریس می‌کند. یک دوره یک ساله در مورد متون اولیه در اندیشه اخلاقی و سیاسی، و هم‌چنین سمینارهایی در مطالعات آمریکایی از جمله «آزادی و شهروندی در ایالات متحده». او درباره تاریخ، معنا، و آینده آموزش لیبرال صحبت می‌کند و می‌نویسد و نویسنده کتاب «نجات سقراط: چه‌گونه کتاب‌های بزرگ زندگی من را تغییر دادند و چرا برای نسل جدید اهمیت دارند (انتشارات دانشگاه پرینستون، 2021) است. 
 
 
شنا‌سنامه کتاب
Rescuing Socrates: How the Great Books Changed My Life and Why They Matter for a New Generation Hardcover – November 16, 2021
by Roosevelt Montás (Author)
 Princeton University Press (November 16, 2021)
248 pages, ISBN-10:‎ 0691200394, ISBN-13: 978-0691200392.
 
منبع: کرکوسریویو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها