یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
تحلیل کاربردی جوئل هیوارد از رهبری محمد(ص)

این کتاب، تحلیلی کاملاً تحقیق‌شده و کاربردی از رهبری محمد (ص) فراروی خواننده قرار می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی‌زاده: جوئل هیوارد در کتاب اخیر خود، «رهبری محمد (ص)» تحلیلی کاملاً تحقیق‌شده و کاربردی از این موضوع به دست می‌دهد. جوئل هیوارد (متولد 1964) محقق، نویسنده و شاعر بریتانیایی متولد نیوزیلند است. او استاد راهبرد در فرهنگستان ربدان در ابوظبی در امارات متحده عربی، و تاریخ‌دانی است که در هر دو زمینه تفکر راهبردی غربی و اسلامی و تاریخ نظامی تخصص دارد.

جوئل هیوارد، یک محقق برجسته اسلامی در این اثر تاریخی، درس‌هایی در زمینه رهبری بر اساس الگوی محمد (ص) ارائه می‌دهد.
 
هیوارد به عنوان استاد تفکر راهبردی در کالج دفاع ملی امارات متحده عربی، نویسنده یا ویراستار بیش از دوازده کتاب، و معلم سابق شاهزاده ویلیام، به طور غیرقابل‌انکار یکی از برجسته‌ترین متفکران اسلامی دانشگاهی است.
 
اگرچه اصول علمی نویسنده به طور کامل هویدا ست، چنان‌که در تسلط کامل این اثر به الهیات اسلامی و زبان عربی و هم‌چنین یادداشت‌های غنی آن دیده می‌شود، در این کتاب مختصر از اصطلاحات دانشگاهی و مذهبی پرهیز شده تا روایتی قابل فهم برای عموم مردم، چه مسلمان و چه غیرمسلمان به دست دهد.
 
ابتدا، نویسنده یک مفهوم ساده‌انگارانه را -که موفقیت محمد (ص) را صرفاً به‌خاطر ویژگی‌های شخصیتی او مانند تقوا، شفقت و شجاعتش، می‌داند- از بین می‌برد، و خاطرنشان می‌کند که رهبران موفق در طول تاریخ شامل «افراد عمیقاً ناقص، فاسد یا به‌شدت ظالم بوده‌اند». این کتاب با اجتناب از «ارزیابی اخلاقی به عنوان مبنای اولیه» تحلیل خود، در عوض به مفهوم‌سازی محمد (ص) از رهبری و اقدامات عملی او می‌پردازد که بینش‌هایی را در مورد راهبرد‌های مؤثر برای رهبران امروزی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، محمد (ص) «لمس عمومی» داشت، مانند علاقه او به کشتی، که به او اجازه می‌داد با مردم عادی «ارتباط و جذابیت» داشته باشد. و این با سبک «رهبری مشورتی» تکمیل شد که تصمیم‌گیری مشارکتی را در اولویت قرار می‌داد. شاید برای پیامبر مهم‌ترین امر، فهم الهیاتی او بود که رهبران واقعی خودبرساخته نیستند؛ بلکه توسط خدا انتخاب شده‌اند و باید تسلیم اراده او باشند. علاوه بر این، بهترین رهبران -به گفته محمد (ص)- به جای ظالم، به عنوان «شبان» خدمت می‌کنند که کسانی را که مسئولیت مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند، محافظت و راهنمایی می‌کنند. توضیحات تکمیلی نیز در مورد راهبردهای رهبری خاص محمد (ص) به عنوان یک رزم‌آرای نظامی و دیپلمات ارائه شده است. در حالی که استفاده نویسنده از زبان مد روز خودیاری مدرن (مانند تأکید آن بر «به حداکثر رساندن پتانسیل انسانی»، «چشم‌انداز راهبردی» و «ارتباطات راهبردی») به طمطراق پهلو می‌زند، با این وجود، این کتاب تاریخی فاضلانه از اسلام و محمد (ص) به دست می‌دهد و در مسیر خود بینش‌های ارزش‌مندی از زندگی او درباره راهبردهای رهبری موفق به مدیران معاصر و آینده ارائه می‌کند.
 
این کتاب، تحلیلی کاملاً تحقیق‌شده و کاربردی از رهبری محمد (ص) فراروی خواننده قرار می‌دهد.
 


شناسنامه کتاب
The Leadership of Muhammad:A Historical Reconstruction
By Joel Hayward
Claritas Books (SEPT. 27, 2021)
179 pages, ISBN: 9781905837489
 
 
منبع: کرکوسریویو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها