شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
آیا باید بی‌دلیل به صورت دوستم بکوبم؟

شور با کمک پروفسور تاد می، ما را در 13 فصل راهنمایی می‌کند که با این سوال شروع می‌شود: «آیا باید بی‌دلیل به صورت دوستم بکوبم؟» او سپس به مفاهیم فلسفی که به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند و به‌ترین روش برای نزدیک شدن به آن‌ها در زندگی روزمره می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی‌زاده: مجری و نویسنده تلویزیونی تحسین‌شده، در کتاب آخر خود فلسفه و اخلاق را در نظر گرفته است. مانند کار دیگر مایکل شور، «دفتر، پارک و تفریحات»، و «مکان خوب»، این کتاب هم صمیمانه و هم خنده‌دار است. شور با کمک پروفسور تاد می، ما را در 13 فصل راهنمایی می‌کند که با این سوال شروع می‌شود: «آیا باید بی‌دلیل به صورت دوستم بکوبم؟» او سپس به مفاهیم فلسفی که به‌طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند و بهترین روش برای نزدیک‌شدن به آن‌ها در زندگی روزمره می‌پردازد. شور با اعتراف کامل به محدودیت‌های خود، بر اهمیت ارتباط شخصی تأکید می‌کند.

او می‌نویسد: «آثاری که در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد همان‌هایی هستند که من دوست داشتم. چیزهایی هستند که برای من معنادار بودند، به نوعی لامپ کارتونی که بالای سرم می‌چرخیدند. این حس ساده ارتباط با چیزی مانند فلسفه، که جنگل بارانی عظیم و متنوعی از ایده‌ها است، اهمیت دارد.» نویسنده علاوه بر کاوش‌های لذت‌بخش در تاریخ فلسفه، لحظاتی از پشت‌صحنه برنامه تلویزیونی «مکان خوب» را نشان می‌دهد و به چیزهای عجیبی که در این رشته وجود دارد اشاره می‌کند - به عنوان مثال، تصمیم جرمی بنتام برای قراردادن بقایای خود در یک «دستگاه مومی سر اسکلت» وحشتناک -که او آن را «تمثال خودکار» نامید- که اکنون در دانشگاه کالج لندن به نمایش گذاشته می‌شود. شور با حرکت با دقت و مکالمه‌وار در میان سؤالات به‌تدریج دشوارتر، به قول خود عمل می‌کند که «وارد به برخی از کاربردهای عمیقاً گیج‌کننده و دردناک فلسفه اخلاق شود، سؤال‌های واقعاً سختی که در زندگی روزمره باعث اضطراب و ناراحتی ما می‌شود و اغلب به مشاجره‌های بلند با نزدیک‌ترین دوستان و خانواده‌مان منجر می‌شوند؛ البته به شیوه‌ای سرگرم‌کننده.»
 
این متن، چه در مورد مباحثه در چگونگی لذت‌بردن از چیزی که از نظر اخلاقی مشکل‌ساز است، چه مناظره در مورد این‌که آیا ما اصلاً نیاز به تصمیم‌گیری اخلاقی داریم، این متن مقدمه‌ای مرتبط و پیوسته و سرگرم‌کننده برای فلسفه عملی است. مانند برنامه «مکان خوب»، این کتاب یک سفر طنزآمیز و تفکربرانگیز به برخی از سخت‌ترین پرسش‌های زندگی است.
 

شناسنا
مه کتاب
How to Be Perfect: The Correct Answer to Every Moral Question
by Michael Schur (Author)
Simon & Schuster (January 25, 2022)
 304 pages/ ISBN-10‏: ‎ 1982159316/ ISBN-13: 978-1982159313
 
منبع: کرکوسریویو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها