یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کشف گرینلند باستانی

جنیفر مک‌الوین، یک دیرینه‌شناس ایرلندی است. او یک استاد کامل در دانشکده علوم طبیعی کالج ترینیتی دوبلین است و کرسی گیاه‌شناسی 1711 را در اختیار دارد. او هم‌چنین مدیر باغ گیاه شناسی کالج ترینیتی است. و ایان جی گلاسپول نیز یک دانشمند محقق و گیاه شناس دیرینه است که در مین ایالات متحده زندگی می‌کند. این دو اخیرا با هم‌کاری یک‌دیگر کتاب «شمالگان استوایی: گیاهان گم‌شده، اقلیم آینده و کشف گرینلند باستانی» را نوشته‌اند که انتشارات دانشگاه شیکاگو آن را منتشر کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- نویسنده: راشل جاگارسکی/ مترجم: الهه پورعلی: دیرین‌گیاه‌شناسان و زمین‌شناسان به رغم مواجهه با زخمی‌شدن، بادهای سخت، خرس‌های قطبی و صعودهای روزانه دشوار، در تابستان 2002، توانستند هزاران گیاه فسیل‌شده از ابرقاره باستانی مناطق استوایی پانگه‌آ را که اکنون بخشی از گرینلند یخ‌زده است، جمع‌آوری کنند. کتاب «شمالگان استوایی» با یادآوری سال‌های مطالعه مولفان، با کمک هنر تصویرسازی مارلین هیل دانلی، اکوسیستم در حال فروپاشی 200 میلیون سال پیش را با کلمات و تصاویری دقیق و زیبا بازسازی می‌کند.
 
پایگاه‌های میدانی کتاب مربوط به یکی از رویدادهای بزرگ انقراض زمین است، بین دوره‌های تریاسه و ژوراسیک، زمانی که گازهای گل‌خانه‌ای ناشی از فعالیت‌های آتش‌فشانی فاجعه‌آمیز یک «زمین داغ‌خانه» را ایجاد کرد که بسیاری از گونه‌های زیست‌شناختی را خاموش کرد. این کتاب با توصیف این تغییرات به زبانی قابل فهم برای غیرپژوهش‌گران، در مورد چه‌گونگی وقوع بحران‌های اقلیمی و تنوع زیستی کنونی نظریه‌پردازی می‌کند.
 
مفاهیم پیچیده علمی در این‌جا با عبارات واضح بیان می‌شوند - گاهی اوقات با تشبیهات ساده، مانند تشبیه سنگ‌چینه‌شناسی به روی هم گذاشتن یک کیک لایه‌ای فانتزی در مسابقه شیرینی‌پزی. عکس‌های دانشمندان در حال کار در سرددشت‌های رنگارنگ و عکس‌های بافت‌دار سنگ‌واره‌های گیاهی نیز متن را غنی می‌کند.
 
نقاشی‌های تپنده دانلی نیز که مناظر باستانی را به تصویر می‌کشد، این کتاب را زنده می‌کند. او نه تنها کار میدانی خود را انجام داده، بلکه برای درک شکل‌ها و عمل‌کرد ساختارهای گیاهی که هیچ همتای زنده‌ای برای مقایسه ندارند، مدل‌سازی و آزمایش کرده. آثار هنری سرسبز او در پایان هر فصل آمده است و درگاه‌های شگفت‌انگیزی را به این مکان‌ها در ژرفای زمان می‌گشاید. آن‌ها مخاطب را از دانش آگاه می‌کنند و صحنه‌هایی از پیچیدگی و زیبایی می‌آفرینند.
 
با هشداردادن به این‌که انسان‌ها به «نیروی زمین‌شناختی‌-مقیاس که بر کل دستگاه زمین ما عمل می‌کند» تبدیل شده‌اند، این کتاب بهنگام و جذاب، خطرات فراتررفتن از محدودیت‌های انعطاف‌پذیری گیاهان و جانوران و گرم‌شدن بیش از حد زمینی که از قبل هم بسیار داغ شده را گوش‌زد می‌کند.
 


شناسنامه کتاب
TROPICAL ARCTIC
LOST PLANTS, FUTURE CLIMATES, AND THE DISCOVERY OF ANCIENT GREENLAND
Jennifer McElwain
Ian Glasspool
Marlene Hill Donnelly (Illustrator)
University of Chicago Press (Oct 12, 2021)
Hardcover $30.00 (144pp)
978-0-226-53443-5
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها