جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
تاریخی برای قلب

بیل شوت، جانورشناس و مولف، که پیش از این کتاب‌های «آدم‌خواری: تاریخ کاملاً طبیعی»، «سویه داروین»، «کدکس هیمالیا»، «دروازه جهنم»، و «ضیافت تاریک» را نوشته، در اثر تازه خود به سراغ اندام قلب رفته است. «پمپ: تاریخ طبیعی قلب»

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- نویسنده: ربهکا فاستر/ مترجم: الهه پورعلی: پمپ بیل شوت یک بررسی سرگرم‌کننده از تکامل دستگاه گردش خون است و از ملخ‌ها گرفته تا نهنگ‌ها، نحوه عمل‌کرد قلب‌ها و دیگر ساختارهای مشابه را توضیح می‌دهد. این کتاب که در مورد قلب انسان است، درک پیشینیان از نقش آن را با تلاش‌های کنونی برای درمان مخرب‌ترین بیماری‌هایش در تضاد قرار می‌دهد.
 
در سال 2018، شوت از قلب نهنگ آبی که در موزه سلطنتی انتاریو به نمایش گذاشته شده بود، در کنار یک خودرو هوش‌مند برای مقایسه بازدید کرد. در انتهای دیگر طیف، دستگاه گردش خون حشرات است که در اطراف یک رگ خونی ظهرانی قرار دارد که همولنف را منتقل می‌کند. در همین حال، کرم‌های خاکی به جای یک قلب، دارای قوس‌های متعدد آئورت هستند. همه این سازوکارهای پمپاژ «از نظر عمل‌کردی معادل» هستند و برای برآوردن نیازهای گونه خود تکامل یافته‌اند.
 
شوت می‌گوید در مصر باستان، قلب انسان به عنوان جایگاه روح تلقی می‌شد و در حالی که انتقال خون موفقیت‌آمیز در اوایل قرن هفدهم به دست آمد، پیوند قلب موضوع پیچیده‌تری است و حتی تا دهه 1980 با شکست مواجه شد، مانند مورد معروف «کودک پری» که در عرض چند هفته پس از دریافت قلب بابون درگذشت. و امروز، دانش‌مندان هاروارد در تلاش هستند تا قلب انسان را از سلول‌های بنیادی رشد دهند، که بر اساس فناوری بازسازی توسعه‌یافته در گورخرماهی است.
 
کتاب شوت مصاحبه‌هایی را که در طول بازدیدهای تحقیقاتی انجام داده است، بازسازی می‌کند، در حالی که بازی با کلمات و دیگر چیزهای خنده‌دار، مانند بخشی از خطاب مستقیم به کرم‌های مسطح، به نثر آن جان می‌بخشد. نکات جالب نیز به این امر کمک کرده مانند توانایی لخته شدن خون آبی خرچنگ‌های نعل اسبی (که برای مصارف دارویی برداشت می‌شود) و تشخیص پس از مرگ چارلز داروین – که آنژین ارزیابی شد، اما در دهه 1950 پیشنهاد شد که او به دلیل نیش حشره به بیماری شاگاس مبتلا شده است.
 
این تاریخچه سریع و جذاب را همکار قدیمی شوت در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، پاتریشیا جی. وین، با قلب‌هایی در هر شکل و اندازه‌ای تصویرسازی کرده است.
 
 
شناسنامه کتاب
PUMP
A NATURAL HISTORY OF THE HEART
Bill Schutt
Algonquin Books (Sep 21, 2021)
Hardcover $26.95 (288pp)
978-1-61620-893-6
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها