پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
دانش و محدویت‌هایش!

ساتلر در کتاب «دانش و فراسو: به سوی سلامت ذهن بیش‌تر از طریق علم، فلسفه، هنر و معنویت» علم و فلسفه را با هم ترکیب می‌کند تا استدلال کند که برای جلوگیری از فاجعه جهانی به درک جدیدی از محدودیت‌های دانش نیاز داریم.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- نویسنده: کریستین موریس/ مترجم: سیدامین موسوی‌زاده: رالف ساتلر، یک ریخت‌شناس گیاهی، زیست‌شناس، فیلسوف و مربی آلمانی ساکن کانادا ست. او یکی از برجسته‌ترین ریخت‌شناسان گیاهی در جهان شناخته می‌شود. ساتلر در کتاب «دانش و فراسو: به سوی سلامت ذهن بیش‌تر از طریق علم، فلسفه، هنر و معنویت» علم و فلسفه را با هم ترکیب می‌کند تا استدلال کند که برای جلوگیری از فاجعه جهانی به درک جدیدی از محدودیت‌های دانش نیاز داریم.

رالف ساتلر در «دانش و فراسو» بر تصورات غلط شایع در مورد دانش، پژوهش‌گر و آموزگار تمرکز دارد و به محدودیت‌های این رشته و هم‌چنین خطرات ناشی از قدرت نامتعادل فناورانه می‌پردازد.
 
این متنی است که به دنبال تبیین کاربردهای عملی، نظری و فلسفی دانش است و نیز هشدار می‌دهد که طفره رفتن از جامعیت می‌تواند به تفسیرهای محدود، گمراه‌کننده یا خطرناک منجر شود. هم‌چنین کتاب در مورد آن‌چه در فهم دقیق و جامع از زندگی دخیل است، فلسفه می‌ورزد، و فراتر از میدان دید خود «دانش» می‌رود تا دیدگاهی گسترده‌تر و عمیق‌تر داشته باشد - دیدگاهی که به رمز و راز و تعالی منتهی می‌شود، و بیان می‌کند که «اگر نتوانیم ببینیم و فراتر از دانش برویم، زندگی و جامعه ما فقیر خواهد ماند.» بینش‌هایی از مشاهیر معنوی و تفکرات دانش‌مندانی از جمله آلبرت انیشتین و فیلسوف بوم‌شناس الیزابت ساهتوریس در حمایت از استدلال‌های کتاب مورد استناد قرار گرفته‌اند و متن با تصاویر روشن و واضح تقویت شده است که بسیاری از آن‌ها بازتولید آثار هنرمندان سبک رویایی هستند.
 
این کتاب در حالی که دانش را محق می‌داند، به فراتر از آن می‌نگرد تا شیوه‌های دانستن غیر از دانش را مورد بررسی قرار دهد و ارج بگذارد. با اشاره به ارزش‌هایی مانند معنویت، خرد و عشق، استدلال‌های کتاب به نفع آن‌ها واضح، اشاره‌وار و منطقی است، و هشدار می‌دهد که عدم شناخت محدودیت‌های دانش منجر به فاجعه‌ای جهانی خواهد شد. این کتاب با استفاده از آن‌چه «شیدایی ویروس گسترده» در مورد کووید-19 می‌نامد به عنوان یک مثال عملی، استدلال می‌کند که دیدگاه‌های تحریف شده از دانش منجر به مرگ‌های غیرضروری، بلایای اقتصادی و از دست دادن آزادی‌های مدنی شده است.
 
هر موضوعی که به آن پرداخته می‌شود بر اساس آن‌چه پیش از آن آمده است سامان‌دهی شده و استدلال‌های کتاب با ارجاعات گسترده به اطلاعات جمع‌آوری‌شده از منابع معتبر پشتیبانی می‌شود. چندین ضمیمه نیز بحث‌های آن را تقویت و اصلاح می‌کنند و کار آن را به یک نتیجه برانگیزاننده می‌رسانند.
 
این کتاب مفاهیم و اصطلاحاتی آشنا را برای توسعه معانی جدید بازار ارائه می‌کند. برای مثال، اصطلاحات سلامت ذهن و عدم سلامت ذهن فراتر از کاربردهای پزشکی و روان‌پزشکی برای توصیف «درک و هماهنگی با زندگی و واقعیت» یا برعکس، در معرض «هر گونه تصور نادرست یا توهم در مورد واقعیت» بودن، و این اصطلاحات قوی را در طیف وسیع‌تری از مسائل به کار می‌گیرد. متن با اتخاذ این موضع که «حقیقت برای دانش دست‌نیافتنی است»، به خوبی مخاطب را به کاوش و منطق دعوت می‌کند، هرچند برنامه روشنی برای ترغیب مردم به طور کلی برای در پیش گرفتن روش‌های پیشنهادی آن ندارد.
 
«دانش و فراسو» علم و فلسفه را با هم ترکیب می‌کند تا استدلال کند که برای جلوگیری از فاجعه جهانی به فهم جدیدی از محدودیت‌های علم نیاز داریم.
 
 
شناسنامه کتاب
SCIENCE AND BEYOND
TOWARD GREATER SANITY THROUGH SCIENCE, PHILOSOPHY, ART AND SPIRITUALITY
Rolf Sattler
FriesenPress
(176pp)
978-1-03-910297-2
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها