چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
سینمای دست‌سازِ پیتر چرکاسکی / فیلم‌ساختن به‌دور از ابزارهای دیجیتال

در دومین روزِ برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، پیتر چرکاسکی، سوژۀ کتابِ «به‌ابزارِ تاریکخانه: سینمای دست‌سازِ چرکاسکی» و از جمله مؤلفین کتاب «فیلمِ بدون قاب: تاریخ سینمای آوانگارد اتریش» فردا ساعت 15، سخنرانی خواهد کرد. او هنرمندی فلسفه‌ خوانده است که به‌دور از ابزارهای دیجیتالی سینمای امروز، مصرانه در «تاریکخانه» فیلم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چرکاسکی (Tscherkassky) فیلمساز 62ساله اتریشی و از جمله مهم‌ترین سینماگرانِ آوانگارد امروز کشورش است. او دو سال در دانشگاه وین روزنامه‌نگاری و علوم سیاسی خواند و اصطلاح «فیلم آوانگارد» نخستین بار در بیست سالگی به گوشش خورد؛ در سخنرانی مورّخ شهیر سینمای آوانگارد و تجربی آمریکا، نویسنده کتاب جریان‌سازِ Visionary Film (1979)، آدام سیتنی ((P. Adams Sitney که  تا هنوز کتابی از او به فارسی ترجمه نشده است. آن سخنرانی حیات هنری چرکاسکی را جهت می‌دهد و او را جذب مطالعه و پژوهش پیرامون ارتباطات فلسفی و زیبایی‌شناسانه سینما با دیگر هنرها می‌کشاند. چرکاسکی در انیستیتوی فلسفه وین، مشغول تحصیل می‌شود و در 28سالگی با پایان‌نامه‌ای با عنوان «فیلم + هنر: به‌سوی نوعی زیبایی‌شناسیِ انتقادیِ سینماتوگرافی» در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل می‌شود. طی این سال‌ها تمامی فعالیت‌های او مرتبط با جریان آونگارد فیلمسازی در اتریش است وبه‌نوعی از جمله مهمترین نیروهای جوان و اجرایی تمامی فستیوال‌ها و رویدادهای مربوط به این نوع سینما و هنر در اتریش محسوب می‌شود.

P. Adams Sitney
گرایش فکری چرکاسکی در فیلم‌سازی نوعی بازگشت نقادانه و مفسرانه به سال‌های کشف و اختراع سینماست. آثار تحسین‌شده (و طبعاً همچنان ناشناخته) او غالباً به‌دور از تجهیزات و ابزارهای دیجیتالی و در اتاق تاریک خلق شده‌اند. دیگر انتخاب چالش‌برانگیز او در فیلمسازی استفاده از تصاویر موجود ـ تصاویر آرشیوی و در دسترس روزمره ـ به جای «فیلم‌برداری» است. نخستین آثار او سه‌گانه‌ای به نام سینمااسکوپ است که در جشنواره کن 2002 معرفی و شناخته شد. وی کارکردن در اتاق تاریک را یک سالِ بعد آغاز و در جشنواره کن 2005 از پروژه‌ای با عنوان «دستورالعمل‌هایی برای یک ماشینِ صدا و نور» رونمایی کرد. در سال 2012 کتابی به زبان اسپانیایی درباره هنر او با عنوان «با یک اتاق تاریک: سینمای دست‌سازِ چرکاسکی» نوشته می‌شود.


همان سال نیز کتاب «فیلمِ بدون قاب: تاریخ سینمای آوانگارد اتریش»، مجموعه مقالاتی در 368 صفحه توسط انتشارات موزه فیلمِ اتریش منتشر می‌شود که چرکاسکی ویراستار آن است.


در معرفی این کتاب در آمازون آمده: «سهم یگانه فیلم‌های آوانگارد اتریش در سینمای جهان اگرچه به‌طور گسترده شناسانده ‌شده است اما این اولین کتاب انگلیسی است که به تکامل تاریخی و زیبایی‌شناختی این گونۀ سینما در اتریش می‌پردازد. در مقدمه کتاب نمایی کلی از تولید و ساخت آثار آوانگارد در سینمای اتریش ارائه می‌شود و به‌دنبالش 20 مقاله از فیلم‌پژوهانی که با فیلم‌سازان مستقل کار کرده‌اند، می‌آیند. کتاب با نخستین فیلمسازان مستقل پس از جنگ اتریش آغاز می‌شود و بیش از 60 سال تاریخ ویرانگرِ تصویرمتحرک را در اتریش پوشش می‌دهد.»    


تازه‌ترین اثر چرکاسکی فیلمی 20دقیقه‌ای با نام Train Again است که در جشنواره امسال فیلم کوتاه نمایش داده می‌شود و موضوع سخنرانی عصرِ فردا نیز بررسی همین فیلم خواهد بود. فیلم به‌نوعی ادای احترام به برادران لومیر است به‌خاطر تصاویر آن «قطار».  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها