چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
چگونه اثر هنری خود را قیمت‌گذاری کنیم

کتاب «چگونه هنر‌ خود را قیمت‌‌گذاری کنید» راهنمایی جامع برای اهالی عرصه هنرهای دیداری است که به مبحث قیمت‌گذاریِ مطمئن و بهینه روی اثر هنری و به‌طورکلی به وجه مادّی و مالی هنر می‌پردازد؛ مبحثی بسیار مهم و تعیین‌کننده در حفظ سلامت روح و فکر هنرمند که پیدا نیست چرا جامعه هنری همواره از آن طفره می‌رود و چرا قیمت‌گذاری روی اثر هنری، برای روحیه [انشالله و احتمالاً] معنوی و غیرمادّی هنرمند کاری دشوار است!

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  نسخه چاپی این کتاب 5 ماه پیش منتشر شده بود و به‌تازگی نسخه صوتی کتاب نیز با صدای نویسنده به بازار آمده است. ناشر خودِ نویسنده است؛ مت تامی(Matt Tommey)، مؤلف کتاب، خود هنرمندی مجسمه‌ساز است که به‌ویژه با حصیر و حصیربافی اثر می‌سازد؛ با حصیر، پوسته درختان، سنگ و به‌طورکلی چیزهایی که اینجا و آنجا در طبیعت می‌یابد. اما بیش از این او یک آرتیست‌منتور (مربی انگیزشی هنرمندان)، با چهره‌ای همیشه خندان پرشور است که ساعت‌ها آموزش و سخنرانی در قالب کتاب صوتی و پادکست در زمینه‌های انگیزشی برای هنرمندان منتشر کرده ‌است. تامی در این کتاب به دغدغه‌ای مهم می‌پردازد که بی‌عنایتی به آن تداوم حیات هنریِ و ثمردهیِ نبوغ و استعداد بسیاری هنرمندان ـ به‌ویژه قشر محروم از ارث‌های خانوادگیِ مکفی ـ را به مخاطره می‌اندازد.
 
 
 
در پشت جلد کتاب چنین آمده است: «کتابِ چگونه هنر‌ خود را قیمت‌‌گذاری کنید (How To Price Your Art: Pricing with Confidence for Sales & Profit) پیشنهادهایی برای هنرمندان هم تازه‌کار و هم حرفه‌ای‌ دارد که به‌کمک‌شان می‌توانند به بهترین استراتژی‌ها‌ برای فروش آثار خود دست یابند. در این کتاب 102صفحه‌ای (70دقیقه‌ای) مشتاقم به شما ـ به ویژه اگر همین حالا در گیرودارِ قیمت‌گذاری اثر خود هستید و غرقه افکار و تردیدهای همیشگی ـ بیاموزم چگونه کارِ خود را قیمت‌گذاری کنید و به آن تردیدها پایان دهید. دانستن نحوه قیمت‌گذاری اثر هنری، خود به‌معنی دانستن تفاوتِ میان «هزینه‌کردن به‌اندازۀ درآمد» و «پول‌درآوردن از هنر» است؛ امری که شما را قادر می‌کند تجارت هنری خود را به جریان بیاندازید، ایجاد درآمد کنید و درعین‌حال به آن اثرگذاریِ ‌معنویِ مطلوب یک هنرمند دست یابید. برای بیشتر هنرمندان قیمت‌گذاری روی اثرشان، واقعیتی است که حظّ حاصل از کار خلاقه را از میان می‌برد و علاوه بر آن، اینکه چطور باید سهم فاکتورهای مختلف ـ ازجمله محل زندگی، نوع هنر و سطح تجربه و مهارت هنرمند ـ را در قیمت نهایی اثر تعیین کرد، زاینده ابهامی طاقت‌فرسا است. امّا می‌خواهم بگویم که قیمت‌گذاری اثر هنری شما چندان هم پررازورمز نیست. این کتاب، ازجمله قصد تببین موارد زیر را دارد:  
- هفت عاملِ تعیین‌کنندۀ قیمت اثر هنری
- فرمولی آسان برای قیمت‌گذاری اثر
- نحوۀ سودکردن از هر فروش
- پنج کلید اساسی برای تعیین استراتژی قیمت‌گذاری
- چرایی ترسِ همیشگیِ هنرمند از بالابودن قیمتِ تعیین‌شده
- بزرگترین اشتباه‌ها در قیمت‌گذاری و نحوۀ جلوگیری از آنها
- چرایی بالارفتن قیمت به‌میزان یونیک‌بودنِ اثر
- نحوۀ قیمت‌گذاری برای تک‌فروشی و عمده‌فروشی
- اثرگذاری ادراک حسی بر قیمت‌گذاری
- محاسبۀ هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌ونقل و مالیات
- نقطۀ آغاز برای آنها که هرگز چیزی نفروخته‌اند
- نحوۀ قیمت‌گذاری چندگانه (multiple price points)
- تعیین زمان صحیح افزایش قیمت
- بایدها و نبایدها درباره انتشار قیمت‌ آثار در وب‌سایت هنرمند
- تخفیف‌ها و جایزه‌ها
اگر هنوز روی آثار خود قیمت نگذاشته‌اید، بدانید که سپری‌شدن هر یک روز، به‌معنی تحلیل‌رفتن زمان، پول، آزادی و میزان تأثیرگذاری شما بر جهان، به‌عنوان یک هنرمند است.»

منبع:
آمازون
و اینستاگرام Matt Tommey

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها