یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کتابفروشی شغل غالب مردم این شهر فرانسوی است

بیش از ۹۵۰۰۰ دانشجو در این شهر مشغول تحصیل هستند که به خاطر این جمعیت فرصت‌های جالبی از کتابفروشی در شهر ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، لیل (Lille) از شهرهای شمالی کشور فرانسه، در بستر رودخانه دئول شکل گرفته ‌است و در مرز فرانسه و بلژیک قرار دارد. لیل در ۳۸ دقیقه‌ای بروکسل، یک ساعتی پاریس، دو ساعتی لندن و سه ساعتی کلن قرار دارد. تنوع زیاد فرهنگی این شهر پویا به آن عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را در سال ۲۰۰۴ اعطا کرده ‌است ولی شاید مشخصه اصلی فرهنگ این کشور مربوط به جمعیت زیاد دانشجوهای آن باشد.
 
لیل با ۴ دانشگاه، ۱۳ مدرسه مهندسی، ۵ مدرسه بازرگانی، یک مدرسه روزنامه‌نگاری، یک انستیتوی مطالعات سیاسی، یک موسسه مدیریت و مدارس و بنگاه‌های بسیار دیگر، سیزدهمین تجمع دانشگاهی را در فرانسه در اختیار دارد. بیش از ۹۵۰۰۰ دانشجو در این شهر مشغول تحصیل هستند که به خاطر این جمعیت فرصت‌های جالبی از کتابفروشی در شهر ایجاد شده است.
 
در شهر لیل مثل شهرهای دیگر فرانسه بازارهای هفتگی به صورت سنتی برپا می‌شود ولی تنها محصول این یکشنبه‌بازارها کتاب است. به عبارتی فروش کتاب‌های دست دوم و ارزان قیمت برای دانشجویان یکی از مشاغل اصلی این شهر محسوب می‌شود که مشهورترین آنها مرکز لاویل‌بورس (La Vieille Bourse) است که یک مرکز قدیمی دادوستد بازرگانان در سال‌ها و قرون گذشته بوده و حالا تبدیل به فروش کتاب شده است.
 
کتابفروشان این شهر که به بوکونیست‌ها مشهور هستند، تمام روزهای هفته در این میدان قدیمی بعدازظهر از ساعت یک تا هفت کتاب‌های خود را در معرض دید دانشجویان و عابران پیاده قرار می‌دهند. در اینجا بسیاری از ساکنان محلی می‌دانند که کتاب بیش از هر کالای دیگری فروش می‌رود و تقریباً هر کتاب تخصصی در بساط این دستفروش‌ها پیدا می‌‌شود.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها