سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
یکسان سازی مالیات کتاب‌ها در لهستان

دولت لهستان پیش نویس لایحه قانونی آماده کرده است که طبق آن مالیات ارزش افزوده کتاب‌های منتشر شده در این کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، دولت لهستان پیش نویس لایحه قانونی به مجلس این کشور را پیشنهاد کرد که طبق آن مالیات ارزش افزوده کتاب‌های دیجیتال و چاپی را کاهش می‌دهد. دولت می‌گوید این قانون جدید برای تعدیل قیمت کتاب‌ پیشنهاد شده است.
 
البته هنوز این قانون در پارلمان لهستان تصویب نشده است ولی در صورت تصویب طبق قانون جدید مالیات ارزش افزوده کتاب‌های الکترونیک از 23 درصد در سال گذشته به 5 درصد کاهش خواهد یافت. انتظار می‌رود این قانون از اول ماه ژوئن در لهستان اجرا شود.
 
پیش نویس این قانون از سوی وزارت اقتصاد لهستان تهیه شده است و برای همه انواع کتاب‌های الکترونیک، چاپی و صوتی اجرا خواهد شد. دولت پیش از این در تبعیت از قانون اتحادیه اروپا، مالیات کتاب‌های الکترونیک را کاهش داده بود.   
میکولاژ مالاچنسکی مدیر انتشارات و خدمات کتاب الکترونیک لگیمی (Legimi) لهستان از این قانون دولت استقبال کرد و گفت: این قانون یکسان سازی مالیات کتاب‌ها به طور حتم بر بازار کتاب به خصوص کتاب‌های الکترونیک تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
 
لگیمی بزرگترین مرکز دانلود و خرید کتاب‌های الکترونیک در لهستان است. این شرکت سال‌ها در تولید کتاب‌های الکترونیک و صوتی در این کشور تجربه دارد و در حال حاضر سالانه نزدیک به 25هزار کتاب تولید می‌کند.
 
مالاچنسکی گفت: امیدواریم ناشران با این قانون مالیاتی جدید قیمت کتاب‌های خود را کاهش دهند ولی هنوز سوال اساسی اینجاست که راهکاری برای تحت فشار قرار دادن ناشران برای کاهش قیمت‌ها پیش بینی شده است یا نه.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد هنوز راهکاری قانونی برای تعدیل قیمت‌ها در نظر گرفته نشده است ولی همین اقدام قانونی از سوی دولت برای کاهش مالیات‌ها قدمی مثبت در ثبات بازار کتاب این کشور است. این امیدواری وجود دارد با این قانون دسترسی کتاب‌های الکترونیک در کتابخانه‌های عمومی نیز افزایش یابد.
 
پیش از این کتابخانه‌های عمومی برای تهیه کتاب‌های الکترونیک مجبور به پرداخت مالیات ارزش افزوده بودند ولی ظاهراً این قانون مقدمات اولیه برای دسترسی بهتر به این کتاب ها را فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها