یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
لس‌آنجلس تایمز خطاب به خبرنگاران خود: کتاب بنویسید برای ماست

مدیران روزنامه لس آنجلس تایمز قانونی برای خبرنگاران خود تصویب کردند که نوعی دزدی در حوزه حقوق مولف محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ای جی، روزنامه لس آنجلس تایمز در اقدامی بی سابقه اعلام کرده است که حق تالیف کتاب‌های نوشته شده توسط خبرنگاران این روزنامه متعلق به صاحبان و مالکان روزنامه است. پاتریک سون شیونگ میلیاردر آمریکایی و رئیس اتحادیه صنفی روزنامه نگاران لس آنجلس تایمز در نامه‌ای این قانون را برای خبرنگاران لس آنجلسی تعیین کرده است.
 
در این نامه آورده شده است هر خبرنگاری که با روزنامه لس آنجلس تایمز قرارداد کاری امضاء می‌کند به طور خودکار حقوق تالیف کتاب و مقاله‌های خود را به روزنامه می‌فروشد و به عنوان کارمندان این روزنامه حق ندارند کتاب خود را خارج از این مجموعه منتشر کنند.
 
لس آنجلس تایمز در حال حاضر 400 خبرنگار و کارمند رسمی دارد که گفته می‌شود بعد از این به صورت تمام وقت در اختیار مدیران این روزنامه قرار خواهند داشت. طبق قانون جدید روزنامه این خبرنگاران نمی‌‌توانند هرگونه قراردادی برای چاپ کتاب خود خارج از این مجموعه امضاء کنند.
 
شیونگ در نامه رسمی که خطاب به خبرنگاران می‌نویسد: اگر هر کتاب یا ایده‌ای درباره کار دارید باید با کنترل و نظارت مستقیم مدیران روزنامه چاپ شود و تمام کارهای مربوط به آن به روزنامه مربوط می‌شود.
 
در آمریکا از سال 1990 تا کنون نزدیک به 60درصد از روزنامه‌ها تعطیل و خبرنگاران بیکار شده‌اند. به نظر می‌رسد این قانون نوعی سوءاستفاده از شرایط سخت صنف خبرنگاران باشد. بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران غیر از روزنامه لس‌آنجلسی نیز به این نامه شکایت کرده اند.
 
جیمز کلیگ رئیس انجمن صنفی خبرنگاران آمریکایی می‌گوید خبرنگاران درست است که شغلشان به منابع خبری تامین شده از سوی روزنامه وابسته است ولی مستخدمان مدیران نیستند. وی از مدیران روزنامه خواست این قانون را لغو کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها