جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
10 نادانسته در مورد هیولا و نویسنده‌اش

روزنامه اکسپرس لندن در دویستمین سالگرد انتشار کتاب «فرانکنشتاین» نوشته مری شلی، نکاتی از این کتاب و نویسنده‌اش منتشر کرده که در نوع خود جالب توجه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکسپرس، «فرانکنشتاین» معروف‌ترین اثر نویسنده انگلیسی مری شلی است.  ایده اولیه نوشتن این کتاب را لرد بایرون، شاعر انگلیسی و از دوستان خانوادگی شری‌ پیشنهاد کرد. فرانکنشتاین اولین بار در سال 1818 میلادی منتشر شد.

فرانکنشتاین، دانشمند جوان و جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار یکدیگر قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود.

در جشن دویست سالگی این کتاب روزنامه انگلیسی اکسپرس 10 نکته از این کتاب را یادآوری می‌کند که کمتر در رسانه‌ها و محافل خصوصی و عمومی گفته شده است؛

1. در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، 70 فیلم بلند سینمایی و 100 اثر کوتاه تلویزیونی به نام «فرانکنشتاین» به ثبت رسیده است، که به نوبه خود یک رکورد محسوب می شود.

2. مری شلی زمانی شروع به نوشتن این رمان کرد، که همراه نامزدش «پرسی» به کشور سوئد رفته بود تا لرد بایرون را ملاقات کند.

3. او با الهام از اساطیر یونانی نام دیگر کتاب را «پرومته مدرن» گذاشته بود.

4. در فیلم‌های ساخته شده از روی این کتاب همیشه فرانکنشتاین هیولایی عظیم و زشت به تصویر کشیده شده است، در صورتی که در کتاب فرانکنشتاین مردی ادیب و سخنور معرفی می‌شود.

5. نخستین نسخه از کتاب کاملاً به صورت گمنام منتشر شد و تنها 500 نسخه از آن چاپ شد.

6. شلی نسخه دست نویس اثر را با امضاء خود به لرد بایرون هدیه داده بود. این نسخه در سال 2013 با قیمت 350 هزار پوند به فروش رفت.

7. لرد بایرون به تمام نزدیکان و آشنایانی که استعداد نویسندگی داشتند، پیشنهاد می‌کرد داستانی درباره یک روح یا هیولا بنویسند، که تنها مری شلی آن را عملی کرد.

8. مری شلی در زمان حیات خود از قلعه‌ای به نام فرانکنشتاین در رودخانه راین بازدید کرد که در آن شیمیدانی به نام «کونراد دیپل» زندگی می‌کرد. ممکن است ایده نوشتن کتاب از این بازدید شروع شده باشد.

9. می گویند دیپل نیز مانند فرانکنشتاین قصه شلی، قبرها را حفاری می‌کرده تا با استفاده از اجساد، بدن‌های جدیدی بسازد.

10. نخستین فیلمی که از روی این کتاب ساخته شد، فیلمی صامت و 15 دقیقه‌ای بود. این فیلم در سال 1910 میلادی توسط استودیو ادیسون ساخته شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها