دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
واکنش جالب پائولو کوئیلو به کپی غیرقانونی کتاب‌هایش در هند

رمان‌نویس شهیر برزیلی با دیدن کپی غیرقانونی رمان‌هایش در دستان پسربچه هندی واکنش عجیبی از خود نشان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نویسنده رمان معروف کیمیاگر / Alchemist ظاهراً با کپی شدن آثارش توسط نقض‌کنندگان کپی‌رایت مشکلی ندارد چراکه با دیدن پسربچه هندی در حال فروش آثارش به صورت غیرقانونی نوشت: "مردم این کار پسربچه را دزدی ادبی می‌دانند اما این برای من یک افتخار محسوب می‌شود و این صادقانه‌ترین روش برای کسی درآمد توسط این مرد جوان است."

نویسنده معروف برزیلی که اخیراً از فروش کتاب‌هایش توسط نوجوانی که در تصویر می‌بینید آگاه شده اما واکنش نویسنده به این فروش غیرقانونی بسیار متفاوت بوده است.

گفتنی است نوجوان هندی و امثال وی با دانلود پی‌دی‌اف رمان‌ها از روی اینترنت و مراجعه به فروشگاه فتوکپی، به تعداد دلخواه چاپ کرده و پس از جلد زدن، آن را به توریست‌ها در هند می‌فروشند (5 الی 10 دلار) و درآمد بسیار خوبی هم کسب می‌کنند. هم توریست‌ها که این کتاب‌ها را به قیمت بسیار نازل می‌خرند از این داستان راضی بوده و هم فروشندگان که درآمد زیادی از این راه کسب می‌کنند.

زمانی که پائولو کوئیلو کتاب کیمیاگر را در سال 1999 منتشر کرد یک شکست بزرگ در روسیه برای فروش کتاب داشت. در آن سال وی به دلیل کپی غیرقانونی فقط توانست 1000 نسخه از آن را در روسیه بفروشد.

وی ناشر خود را عوض کرد و در وب‌سایت خود که در سال 1996 تأسیس کرده بود، یک نسخه دیجیتال از کتاب خود را قرارداد و فروش‌هایش صعودی شد. در طی یک سال وی 10 هزار نسخه فروخت.

وی سال بعدازآن 100 هزار نسخه فروش کرد و در سال 2002 بیش از یک‌میلیون نسخه از آن را فروخته بود. امروز فروش کتاب‌های پائولو کوئیلو در روسیه بالای 10 میلیون نسخه رسیده است و علی‌رغم کپی‌های غیرقانونی شبیه آنچه نوجوان هندی انجام می‌دهد، فروش چاپی سنتی همچنان ادامه دارد.

پائولو کوئیلو معتقد است استراتژی که وی دنبال کرده و قرار دادن رایگان نسخه دیجیتال،نه‌تنها فروش را پایین نمی‌آورد بلکه بیشتر هم می‌کند.

به همین خاطر از سال 2006 وی اغلب رمان‌های خود را روی شبکه بیت تورنت / Bittorrent برای دانلود آزاد گذاشته است و لینک دانلودها را نیز روی سایت خود قرار داده است تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر باشد.

آیا شما هم مثل او فکر می‌کنید؟ کپی غیرقانونی و فروش در خیابان کار درستی است؟
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا مولایی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    با توجه به متنی که شما ارایه کردید؛ برداشت من این بود که آقای کوئیلو در مورد آثار خودش این موضوع را مطرح کرده است. غیر این صورت هم به نظرم کتاب فروشی، اگر موضوع سرقت ادبی را مد نظر نگیریم از بزرگترین شغل های انسانی تاریخ است. افزون بر این باید اضافه کنم که معمولا آثاری ادبی از روی آن نسخه برداری غیرقانونی صورت می گیرد که قبلا فروش ویژه ای داشته که به اندازه کافی شهرت دارند. این مساله قاعدتا هیچ ضربه ای مالی به مولفین و ناشرین نخواهد زد. در عوض آثار آنها در شرایط بهتر و با قیمت ارزان تر بین مردم توزیع خواهد شد. البته نفس کپی غیرقانونی هیچ گاه قابل تایید نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها