یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
حذف کتاب «دزدسالاری پوتین» از لیست جایزه پوشکین جنجالی شد

با اعلام عدم انتشار کتاب «دزدسالاری» پوتین در انگلیس توسط دانشگاه کمبریج این کتاب توسط داوران جایزه کتاب پوشکین از لیست فینالیست‌های 2015 حذف شد و به جای آن هفته گذشته یکی دیگر از کتاب‌ها جایگزین این کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) داوران جایزه پوشکین در لندن هفته گذشته هنگام اعلام 6 فینالیست جایزه 2015 کتاب پوشکین تصمیم گرفتند تا کتاب«دزدسالاری پوتین، مالک روسیه کیست؟» نوشته محقق آمریکایی، کارین داویشا را از فهرست فینال حذف کنند.{لینک}

به گفته کارشناسان ای تصمیم بردی برایتیم پوتین محسوب می‌شود و قانون موسوم به «افترا» در انگلیس که هیئت‌داوران و ناشر انگلیسی (دانشگاه کمبریج) روی آن استدلال کرده فضای امنی را برای روس‌های متمول و سیاسی در این کشور ایجاد کرده است.

«جان هاسلام» مدیر انتشارات کمبریج  / CUP در نامه‌ای تأکید کرد این تصمیم ربطی به کیفیت پژوهشی کار نویسنده نداشته و صرفاً پیروی از قانون افترا در انگلیس بوده است.

هیئت‌داوران جایزه کتاب پوشکین هفته پیش اسامی فینالیست‌ها را اعلام کرد و این هفته فاش شد که کتاب نوشته‌شده توسط محقق آمریکایی که در امریکا توسط انتشارات سیمون‌اند شاستر به چاپ رسیده به دلایل قانونی وارد لیست فینال جایزه کتاب پوشکین در لندن نشده است.

جایزه کتاب پوشکین در انگلیس با هدف تشویق انتشار کتاب‌های جدی درباره جهان روسی‌زبان شکل‌گرفته و اندرو جک یکی از داوران جایزه یادداشتی در آبزرور نوشته و دران تأکید کرده است که ناشر یک نسخه از کتاب را برای دبیرخانه جایزه پس از گرفتن مشاوره قانونی ارسال نکرد و به همین دلیل نیز داوران نتوانستند درباره کتاب قضاوت کنند!

البته داستان چیز دیگری است چراکه درجایی از کتاب آمده است که پوتین جاسوس و مأمور سابق کا گ ب در درسدن کار می‌کرده و ممکن است این موضوع تبعات قانونی ایجاد کند و به همین خاطر ناشر انگلیسی نیز از انتشار آن سرباز زده و داوران نیز از قرار دادن کتاب در فهرست فینال خودداری کرده‌اند.

داویشا محقق و نویسنده کتاب با حمایت تحقیقاتی دانشگاه میامی کشف کرده است که بین مأموران سابق کا گ ب و کسب‌وکار و سازمان‌های مافیایی ایجادشده در اوایل 1990 در سن‌پترزبورگ رابطه مستقیمی وجود دارد.

ادوارد لوکاس نویسنده اکونومیست که دست‌نوشته‌های نویسنده را سال گذشته خواند دراین‌باره گفت این کتاب قابل‌تحسین، قاطع و ویران‌کننده است!

کتاب Putin's Kleptocracy: Who Owns Russia سی‌ام سپتامبر2014 در 464 صفحه توسط انتشارات سیمون‌اند شاستر راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها