یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
زنان، حاکمان بلامنازع دنیای نویسندگان خودنشر

خودنشری / self-publishing به زنان اجازه داده تا سقف شیشه‌ای صنعت نشر و کتاب را بشکنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، درحالی‌که مردان همچنان برجهان کتاب سنتی تسلط خود را حفظ نموده، زنان خودنشر در حال انتشار و فروش کتاب‌های خود بیش از مردان هستند.

مطابق آمار تعداد زنان خودنشر که در فهرست پرفروش‌ها قرار دارند دو برابر تعداد نویسندگانی است که در دنیای سنتی چاپ و نشر حضور دارند و به گفته ویرجینیا ولف زنان قرن 21 فقط احتیاج به یک اتاق و خط متصل به اینترنت دارند تا کار را جلو ببرند درحالی‌که قبلاً نیازمند پول و یک اتاق متعلق به خود بودند تا بتوانند بنویسند.

بخش خودنشری در بازار کتاب در حال انفجار است و این را می‌توان از روی کتاب‌های چاپ‌شده و نیز خریداری‌شده فهمید. بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه نیلسن در سال 2013 خوانندگان انگلیسی بیش از 18 میلیون کتاب خودنشری خریدند که این رقم در مقایسه با سال 2012 بیش از 79 درصد رشد را نشان می‌دهد. آمار موسسه باوکر/ Bowker نیز نشان از وجود 458 هزار عنوان کتاب خودنشر در امریکا در سال 2013 دارد که در مقایسه با سال 2012 بیش از 17 درصد و در مقایسه با سال 2008 بیش از 437 درصد رشد را نشان می‌دهد.

آماری هم که اخیراً از سوی کمپانی فیک شلف/ FicShelf منتشرشده نشان می‌دهد زنان اغلب نویسندگان در سطوح متوسط خودنشری را تشکیل می‌دهند.

خودنشرها برای کار از طریق پلتفرم‌های تحت وب استفاده می‌کنند و با بررسی پلتفرم‌های معروفی مانند Blurb، Wattpad، CreateSpace، Smashwords نشان می‌دهد بیش از 76 درصد از عناوین دست بالا توسط زنان خودنشر نوشته‌شده است.

این در حالی است که بررسی‌های فیک شلف نشان می‌دهد در بخش سنتی آمازون 61 درصد از نویسندگان را مردان تشکیل می‌دهند.

البته این مطالعه شامل کیندل آمازون نمی‌شود چراکه آمازون کیندل را جدای از نشر سنتی خود تعریف نکرده است اما موسسه فیک شلف به نتایج نظرسنجی خود اعتماد کامل دارد چراکه نمونه‌های آورده شده را نماینده کامل جامعه نشر می‌داند و به‌عنوان‌مثال از پلتفرم Wattpad نام می‌برد که بیش از 35 میلیون عضو دارد.

مونیک دوآرته مدیر اجرایی فیک شلف که به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن سخن می‌گوید معتقد است زنان بیشتری در بخش نویسندگان خودنشر مشاهده می‌کنیم که روزبه‌روز موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند. وی دنیای خودنشری را میدان بازی جدید برای زنان می‌داند.

وی همچنین قبول دارد که 80 درصد لیست تلگراف مربوط به « 100 رمانی که باید بخوانیم» و 85 درصد فهرست «100 رمان بزرگ جهان» و 70 درصد «بهترین کتاب‌های سال 2014» تلگراف؛ همگی مربوط به مردان است.

آلیسون مورتون، نویسنده خودنشر می‌گوید: قطعاً نابرابری جنسیتی در میان نویسندگان به‌طور سنتی شکل‌گرفته است، درحالی‌که تعداد زنان بیشتری کتاب می‌خرند و می‌خوانند اما بیشتر وزن و وضعیت نشر و چاپ به مردان اختصاص داده‌شده است.

در مجموع فیک شلف 227 عنوان پرفروش بازار را موردبررسی قرار داده که ترکیبی از کتاب‌های رمان و غیر داستانی را در برگرفته است. جالب اینکه در بخش رمان از 134 عنوان بیش از 109 عنوان یا 81 درصد متعلق به زنان خودنشر و 11 درصد متعلق به مردان بوده است. (14 درصد نیز مشخص نشده است).

شکست‌های پی‌درپی و نیز موضوع اعتمادبه‌نفس دو فاکتوری است که رز موریس (نویسنده) دراین‌باره مطرح می‌کند. موریس اخیراً با 6 نویسنده زن روی مجموعه کتاب «خارج از جعبه» کارکرده و به نتایج درخشانی نیز رسیده است.

گرایش به سوی خودنشری نیز قابل‌توجه است و حرکت برخی نویسندگان مطرح از دنیای سنتی به سوی خودنشری نشان می‌دهد که این جریان ادامه دارد. جونی راجرز نویسنده پرفروش کتاب خاطرات یک سرطانی و سایر نویسندگان مانند جین دیویس، کارل کوپر، کاتلین جونز و جسیکا بل را نیز می‌توان مثال زد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها