دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
برترین جایزه ادبی هند «جنان پیت»، در دستان نویسنده 76 ساله

«بیهال چاندرا نمادی» نویسنده رمان «کوسالا» (پیله) برنده جایزه ادبی «جنان پیت» به ارزش یک‌میلیون و یک‌صد هزار روپیه معادل 18 هزار دلار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نویسنده زبان مراتی – چهارمین زبان هند و یکی از 22 زبان رسمی پذیرفته‌شده هند برای حضور در رقابت ادبی «جنان پیت» - پنجاهمین جایزه را به خود اختصاص داد. قرار است در مراسمی رسمی در آوریل 2015 جایزه نقدی یک‌میلیون و 100 هزار روپیه ای که برترین جایزه ادبی این کشور محسوب می‌شود، همراه با مدال برنز این جایزه (برنز ساراسواتی، الهه دانش،موسیقی وهنر) به وی اهدا شود.

پروفسور«نامور سینگ» همراه با 9 عضو دیگر، «بیهال چاندرا نمادی» را مستحق دریافت این جایزه عنوان کرده و وی را برنده 2014 اعلام کردند.

نکته جالب اینکه رمان کوسالا (پیله) منتشرشده در سال 1963 توانسته ادبیات و حوزه داستان‌نویسی زبان مراتی را دچار دگرگونی کند و فقط رمان «هندو» منتشرشده در سال 2010 می‌تواند با آن رقابت کند که پس از 5 دهه از زمان انتشار کوسالا راهی بازار شده است. گفتنی است بیش از 70 میلیون نفر از مردم هند به زبان مراتی صحبت می‌کنند. مراتی یکی از زبان‌های هند و آریایی است که مردم ایالت مهاراشترا بدان تکلم می‌کنند.

«بیهال چاندرا نمادی» متولد 1938 در دهکده جالگوان در مهاراشترا، با این جایزه وارد لیگ نویسندگان زبان مراتی می‌شود.اعضای این لیگ به شرح زیر هستند:
ویشنو ساخارام خنده کار، برنده در سال 1974
ویشنو وامان شیوادکار، برنده در سال 1988
گو وی‌اند کاراندیکار برنده در سال 2003

جایزه موسوم به Jnanpith Award  در سال 1961 توسط خانواده «ساهو شانتی پراساد جین» راه‌اندازی شد و به نویسندگان هندی که به یکی از 22 زبان رسمی این کشور سخن می‌گویند تعلق می‌گیرد. تا سال 1982 جایزه به یک اثر نوشته‌شده نویسنده تعلق می‌گرفت اما از سال 1982 بدین سو به صورت «یک عمر دستاورد» به برنده اهدا می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها