چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
«هلن مک دونالد» برنده جایزه 30 هزار پوندی کتاب سال کاستا / زوئی گیلبرت برنده جایزه داستان کوتاه شد

«هلن مک دونالد» نویسنده کتاب «ق مثل قوش» برنده نهایی جایزه کتاب سال کاستا 2014 ، جایزه 30 هزار پوندی را از آن خود کرد و آن را کنار جایزه 20 هزار پوندی ساموئل جکسون که نوامبر سال گذشته دریافت کرد، قرار داد. همچنین جایزه داستان کوتاه به «زوئی گیلبرت» به خاطر نوشتن «پوست ماهی،پوست خرگوش» تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هیئت داوران پس از بررسی 5 برنده از 5 بخش تصمیم گرفت «هلن مک دونالد» /Helen J Macdonald را برنده رقابت 2014 اعلام کند. همچنین در بخش جایزه داستان کوتاه، برنده 2014 «زوئی گیلبرت» به خاطر نوشتن «پوست ماهی،پوست خرگوش» شد و مقام دوم به پائولا کانینگهام برای «مسابقه پسرانه» و مقام سوم به جوآن میک برای «عروس دریایی» رسید.

در مراسم رسمی در لندن، پیش از اعلام برنده نهایی، رابرت هریس رئیس هیئت داوران درباره فرایند داوری‌ها صحبت کرد و در مورد کتاب «ق مثل قوش» گفت وی و داوران اعتقاد دارند که این کتاب فراموش ناشدنی است!

نویسنده کتاب «ق مثل قوش» بسیار خوشحال از برنده شدن خود شد. «ق مثل قوش» نوشته «هلن مک‌دونالد» یک نمونه از خاطره نویسی است که برای نخستین بار توانست جایزه ساموئل جانسون در بخش کتاب‌های غیرداستانی را از آن خود کند. گرچه غم، شالوده این اثر است اما زیبایی و توصیف بی‌نظیر پرندگان و مناظر طبیعی، جنبه استثنایی کتاب مک‌دونالد به شمار می‌رود.

هلن مک‌دونالد بعد از آنکه پدر فتوژورنالیست خود را دریکی از خیابان‌های لندن بر اثر سکته قلبی از دست می‌دهد، احساس ویرانی کرده و از آنجا که از کودکی به پرنده شاهین علاقه داشت، سعی می‌کند یکی از آن‌ها را گرفته و تعلیم دهد.

در این بین از کتاب شمشیر و سنگ تی.اچ وایت استفاده کرده و یکی از انواع وحشی آن بنام goshawk را تعلیم می‌دهد. وی در حین تعلیم «مابل» (شکاری ماده) آینده رفتاری خود را پیدا می‌کند و سعی می‌کند آنچه بین خود و مابل اتفاق می‌افتد را با زبان تغزل به روی کاغذ بیاورد که کتاب «ق مثل قوش» حاصل آن است.

مک‌دونالد 800 پوند پول شاهین را می‌دهد و در خانه خود شروع به تمرین و تعلیم می‌کند و درنهایت در کتاب خود، تصویری تغزلی از رابطه میان انسان و شاهین وحشی را (برای مقابله با مرگ پدر) روایت می‌کند.

پیشتر؛ علی اسمیث، اما هیلی، هلن مک‌دونالد، جاناتان ادواردز و کیت ساندرز، 5 برنده 5 بخش جایزه ادبی 2014 کاستا شده و هر کدام 5 هزار پوند جایزه ویژه این بخش را دریافت کردند.

«کیت ساندرز» روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب 5 بچه در صف غرب(داستانی که در جنگ اول جهانی رخ می‌دهد)، جایزه بخش کودک  کاستا 2014 را دریافت کرد.

جایزه موسوم به کاستا در سال 1971 با نام وایت برد تاسیس شد و در سال 1985 از Whitbread Literary Awards به Whitbread Book Awards و در سال 2006 نیز به جایزه کاستا تغییر نام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها