چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
کتابچه 56 صفحه‌ای، دست‌نوشته پدر هوش مصنوعی، 1 میلیون پوند!

پنجاه‌وشش صفحه از دست‌نوشته «آلن تورینگ» پدر هوش مصنوعی (1912-1954) به قیمت پیشنهادی 1 میلیون پوند در حراجی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دست‌نوشته دیده نشده پدر علم محاسبهٔ نوین،رمزنگار انگلیسی که در زمان شکستن کد انیگما توسط وی برمی‌گردد؛ سیزدهم آوریل در نیویورک به حراج گذاشته می‌شود.

بونهامس مسئول حراج این کتابچه تاریخی می‌گوید این دست‌نوشته به‌روزهایی که تورینگ در بلیچلی پارک در سال 1942 کار می‌کرد(مرکز کد شکنی انگلستان در آن زمان)، بازمی‌گردد که متنی ریاضی –کامپیوتری است و درآن می‌توان مبانی هوش مصنوعی، ریاضی و علم کامپیوتر را یافت. در بخشی از این کتابچه جملات تورینگ دیده می‌شود که درباره سخت بودن نماد و علائم لایبنیتس صحبت کرده که سعی کرده روابط برخی از نمادها را به صورت y=x2+3x … نشان دهد...

دست‌نوشته تورینگ مجموعه‌ای از اوراقی است که پدر علم کامپیوتر با دوستش رابین گندی نوشته است. تورینگ در سال 1954 ظاهرا دست به خودکشی زد. بعدها در سال 2013 زمانی که وجود خارجی نداشت، رسماً به وی عفو سلطنتی داده شد.

گندی بخش بزرگی از نوشته‌های تورینگ را به کینگز کالج کمبریج داد اما این کتابچه را نزد خود نگه داشت و رابطه نزدیکی بین این کتابچه و نمادها و علائم آلن تورینگ وجود دارد.

تورینگ در سال 1952 به دلیل همجنس گرایی در دادگاه بین زندان و اختگی، راه دوم را انتخاب کرد و افسردگی شدید گرفت و از کار برکنار شد. کالبدشکافی علت مرگش را مسمومیت با سیانور نشان داد و پلیس مرگ را خودکشی اعلام کرد.

گفتنی است جایزه تورینگ به افتخار وی نام‌گذاری شده و معتبرترین جایزه در علم کامپیوتر است که هر سال از سوی «انجمن ماشین‌های حسابگر» (ACM) اعطا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها