پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
معرفی بهترین کتاب‌های بیوگرافی‌ و خاطرات  2014 از نگاه گاردین

امسال نیز بازار کتب بیوگرافی و خاطرات همچون سال‌های قبل بسیار داغ و پررونق بود. کتب خاطرات در عصر طلایی خود به سر می‌برند و بیوگرافی‌هایی متفاوت از ملکه ویکتوریا تا استالین و ژاندارک و جنکینز منتشر شده‌اند. گاردین از میان این حجم عظیم خواندنی بهترین‌ها را انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، امسال شاهد انتشار نمونه‌های به یادماندنی از بیوگرافی بوده‌ایم. یکی از این کتاب‌ها زندگی‌نامه «روی جنکینز» نوشته «جان کمپبل» است که داستان زندگی این نخست‌وزیر انگلیسی و حزب سوسیال دموکرات این کشور را روایت می‌کند.

کتاب دیگر جلد اول از «استالین بزرگ» است که «استیون کاتکین» در آن به تشریح خصوصیات ژوزف استالین و قدرت و خستگی‌ناپذیری او در کار پرداخته است. «هلن کاستور» نیز در کتاب «ژاندارک» داستان این بانوی جوان اورلئان و قهرمان ملی فرانسه را به زیبایی بازگو کرده و در بیان مسائل سیاسی و نظامی و تأثیر باور مذهبی در جنگ، بسیار قدرتمند ظاهر شده است.

کتاب «ویکتوریا: یک زندگی» نوشته «آن ویلسون» نیز به نوعی ادای احترام به ملکه‌ای است که 64 سال سلطنت او با گسترش عظیم امپراتوری بریتانیا همراه بود. ویلسون بیوگرافی جامع و متفاوتی از ملکه ویکتوریا ارائه داده که برخی مطالب آن تا پیش از این در هیچ کتابی دیده نشده است. همچنین «راشل هولمز» در کتاب «النور مارکس» زندگی‌نامه دختر کارل مارکس (فیلسوف و اقتصاددان شهیر آلمانی) را که خود یک مبارز انقلابی و از مؤسسان اتحادیه سوسیالیست بود، با دیدگاهی متفاوت به تصویر کشیده و از آشفتگی سیاسی اواخر قرن 19 در اروپا سخن گفته است.

«یک جاسوس در میان دوستان» نوشته «بن مکین‌تایر» داستانی خواندنی از زندگی «کیم فیلبی» معروف‌ترین جاسوس قرن 20 است که در سازمان جاسوسی بریتانیا ام‌آی۶ برای شوروی جاسوسی می‌کرد و ریاست گروه جاسوسی «کمبریج 5» را علیه بریتانیا بر عهده داشت. نکته جالب این کتاب تمرکز نویسنده بر موضوع دوستی به ویژه رابطه میان فیلبی و «نیکولاس الیوت» از اعضای گروه کمبریج 5 است.

بیوگرافی دیگر متعلق به «کنستانت لامبرت» نوشته «استیون لوید» است که داستان زندگی این آهنگساز مشهور انگلیسی را روایت می‌کند. «آدام بگلی» نیز در کتاب «آپدایک» به بیان زندگی جان آپدایک، نویسنده نامدار آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر پرداخته و از تلاش و پشتکار او در نوشتن چهارگانه «خرگوش آنگستروم» سخن گفته است.

کتاب «تنسی ویلیامز» نوشته «جان لار» داستانی ملودرام و متفاوت از رابطه هنر و زندگی را در قالب بیوگرافی تنسی ویلیامز نویسنده مشهور آمریکایی به تصویر کشیده است. «جیمز بوث» نیز در بیوگرافی «فیلیپ لارکین» تلاشی قانع‌کننده برای نجات این شاعر نامدار انگلیسی از ورطه گمانه‌زنی‌هایی است که اخیراً درباره نژادپرستی و مذهب‌‍‌گریزی او مطرح می‌شود.

اگر کتاب‌های بیوگرافی همچنان پررونق هستند، خاطره‌نویسی نیز عصر طلایی خود را سپری می‌کند. اکنون بسیاری از ناشران به دنبال کتاب‌هایی هستند که در آنها یک نویسنده از برخورد شخصی خود با یک موضوع سخن گفته است. «ق مثل قوش» نوشته «هلن مک‌دونالد» یک نمونه از کتب خاطرات است که برای نخستین بار توانست جایزه ساموئل جانسون در بخش کتاب‌های غیرداستانی را نصیب این گروه از کتاب‌ها کند. گرچه غم شالوده این اثر است اما زیبایی و توصیف بی‌نظیر پرندگان و مناظر طبیعی جنبه استثنایی کتاب مک‌دونالد به شمار می‌رود.

«کشورهای مردم دیگر» نوشته «پاتریک مک‌گینس»، «من تو را افسون کردم» نوشته «جان برنساید» و «کوه یخ» اثر «ماریون کاتس» از دیگر کتاب‌های خاطرات 2014 هستند. همچنین «زندگی‌های تقسیم‌شده» نوشته «لیندال گوردون» و «جایی که خاطرات می‌روند» نوشته «سالی مگ‌نوسان» در گروه کتب خاطرات قرار می‌گیرند.

«آخرین پناهگاه» اثر قدرتمند «باربارا تیلور» نیز داستان جنون در این روزگار و دوران بستری بودن نویسنده در بیمارستان را روایت می‌کند. همچنین «هنری مارش» در «هیچ آسیبی نزن» داستان اشتباهات خود به عنوان یک جراح مغز را به تصویر کشیده است. کتاب دیگر «شکست کوچک» نوشته «گری شینگارت» است که خاطرات بچگی وی و ابتلای او به آسم را روایت می‌کند. این کتاب گرچه مانند همه اتوبیوگرافی‌های امسال تاریک و حزن‌انگیز به نظر می‌رسد ولی در اصل بسیار جالب و خنده‌دار است.

دو اثر دیگر که بسیار پرفروش و خنده‌دار هستند «حماقت کردم» نوشته «استیون فرای» و «نه چنان دختری» نوشته «لنا دونام» هستند که اشتیاق خواندن کتاب بیوگرافی را در شما دوچندان می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها