چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان 2014 از نگاه گاردین

«جولیا اکول‌شیر»/Julia Eccleshare در مقاله پایان سال خود در گاردین، بهترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در سال 2014 از «حفرگودال» نوشته «مک بارنت و جان کلسن» تا «کلاس پرنده» اریش کستنر را برای کریسمس پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جولیا در معرفی اولین اثر، از داستان کنجکاوی و تلاش خستگی‌ناپذیر سم و دیو برای پیدا کردنشی اسرارآمیز می‌گوید که در کتاب « سم و دیو گودال می‌کنند» منجر به کندن گودال‌ می‌شود. «مک بارنت» و «جان کلسن»،داستان حفر گودال‌های متعدد توسط دو شخصیت اصلی داستان را روایت می‌کنند که پس از صرف زمان بسیار، چیزی پیدا نمی‌کنند اما از تلاش بازنایستاده و به کندن گودال جدید اقدام می‌کنند تا سرانجام از خستگی خوابشان برده و سگشان (شخصیت سوم) شروع به حفاری کرده و سرانجام اوست که کار ناتمام آن‌ها را تمام می‌کند.
 
مخاطبین 5 سال به بالا کتاب «اعداد» نوشته «پائول تورلبی» را خواهند پسندید. در این کتاب 12.99 پوندی شکل‌های شبیه اعداد در دنیای واقعی معادل‌سازی تصویری شده و مثلاً نویسنده کلاه فضانوردان را به عدد صفر تشبیه می‌کند و یا چرخ‌های دوچرخه را به دو صفر(00) عدد 100 تشبیه می‌کند تا بچه‌ها بتوانند با شبیه‌سازی، اعداد را به راحتی به خاطر بسپارند. شبیه‌سازی گربه‌ای که خود را به شکل 9 خم کرده و یا داستان دور دنیا در 80 روز برای به خاطر سپاری عدد 80 نمونه‌هایی از آموزش اعداد با دنیای واقعی است.

 دایان و کریستیان فاکس در کتاب مصور خود، گربه، سگ، دختر کوچولوی قرمز ، انفجار تخم‌مرغ و گرگ و کمد مادربزرگ (به قیمت 11.99 پوند) داستان گربه‌ای را می‌گویند که هنگام خواب برای دوست سگش، داستان دختر کوچولوی شنل قرمزی را می‌گوید. تصور امیدبخش اینکه سگ ابرقهرمانان را دوست دارد!
اما این بچه چه قدرت مخصوصی دارد؟ آیا می‌تواند آدم‌های شرور را هیپنوتیزم کند؟ آیا می‌توان با تاباندن لیزر و انفجار تخم‌مرغ‌ها، از دست گرگ خلاص شد. رد همه این خیالات یک‌طرف، صبر و حوصله گربه هم طرف دیگر! چطور گربه می‌تواند توجه سگ را جلب کند؟ و سؤالی که سگ دارد این است: آیا این واقعاً قصه‌ای کودکانه است؟
 
مایکل مورفورگو نویسنده اسب جنگی، داستان تلخ و تند کودکی خود و پدربزرگ معلول خود را در کتاب «مرد نیمه» (7.99 پوند) می‌گوید که در یک جنگ دریایی در طول جنگ جهانی دوم و بر اثر اصابت اژدر به کشتی به‌شدت سوخته و بخشی از بدن خود را از دست داده ومعلول می‌شود. مایکل مجذوب پدربزرگ بوده اما مادر نمی‌گذارد تا مایکل پاسخی برای کنجکاوی‌های خود بیابد تا اینکه در یک تابستان با میراث دار جنگ تنها می‌شود و همه داستان را می‌شنود. مایکل دیگر به سوختگی پدربزرگ فکر نمی‌کند و به چیزهای فراتر از سوختگی می‌اندیشد...
تصاویر کشیده شده در طول کتاب توسط «گما اوکالاگان» دیدنی است و به درک داستان توسط بچه‌ها کمک فراوانی می‌کند.

موزه مجازی را «جنی بروم» و «کتی اسکات» در کتاب «انیمالیوم» برای بچه‌ها به ارمغان آورده‌اند و در این کتاب که به منزله راهنمای خیره‌کننده در مورد موجودات آشنا و ناآشنا است، شکوه شگفتی‌های 160 گونه جانوری را به تصویر می‌کشند. تصاویر زیبا، متن مفصل  با وضوح و شرح تنوع زیستی ویژگی‌های این کتاب 20 پوندی برای بچه‌های بالای 9 سال است که گالری تصاویر آن با مهرگان شروع‌شده و از ماهیان، به سوی خزندگان و پرندگان و پستانداران حرکت می‌کند.
 
ترجمه انگلیسی «پرواز کلاس» نوشته اریش کستنرآلمانی در سال 1933(درایران «کلاس پرنده» برگردانده شده) توسط «آن‌ته‌آ بل» و با تصویر گری «والتر تری‌ئر» دیگر کتاب معرفی‌شده توسط جولیا است که به قیمت 7.99 پوند توسط انتشارات پوشکین راهی بازار شده است. معروف‌ترین کتاب کستنر «امیل و کارآگاهان» است اما این کتاب که برای بالای 9 سال در نظر گرفته‌شده است داستان کلاس درس پرماجرای یک مدرسه شبانه‌روزی یک هفته مانده به کریسمس است، با معلمی مهربان که سعی می‌کند مشکلات بچه‌ها را حل کند، ازجمله مشکل پسری که دوست ندارد برای کریسمس به خانه و نزد والدین فقیر خود بازگردد! اما سورپرایز بزرگی در انتظار وی است...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها