دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
نمایش فیلم‌هایی از 30 کشور جهان/ عطر ایثار در مشهد پیچید

نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با مشارکت آثار سینمایی 30 کشور جهان 29 اردیبهشت ماه در کنار گلزار شهدای گمنام جبل النور کوهسنگی مشهد آغاز بکار و قرار است سوم خرداد نیز به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، این روز و شب‌ها در مشهد علاوه بر اینکه جشن‌های دهه کرامت رضوی برپاست و زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی مشغول عرض ارادت و تبریک به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند، در گوشه دیگری از شهر حال و هوای فیلم بازی برپاست.

جشنواره فیلم و فیلم‌نامه ایثار در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد میزبان علاقمندان به سینماست و اکران فیلم‌‎ها هر روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹ انجام می‌شود.

قرار است نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار که از 29 اردیبهشت در مشهد آغاز شده است با نمایش 48 فیلم از ۳۰ کشور جهان سوم خرداد ماه و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

محورهای آثار تولیدی در این جشنواره سبک زندگی اسلامی، حاج قاسم سلیمانی و محور مقاومت، ایثار و جنگ نرم، تلاش در جهت نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، ایثار و امید به زندگی، ایثار اجتماعی ایثارگران در قبال مردم، ایثار مردم به اقشار مختلف مردم و ایثارگران جبهه مقاومت و نقش آنها در بیداری اسلامی بود.

حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این خصوص با بیان اینکه آثار سینمایی از ۳۰ کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، گفت: در مجموع یک هزار و ۲۷۰ فیلمنامه، فیلم کوتاه، کلیپ، پویانمایی، فیلم داستانی و مستند به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۲۱۹ اثر فیلمنامه و بقیه مربوط به گونه‌های مختلف فیلم است.

وی همچنین گفت: در مجموع ۱۱۵ اثر رسیده به جشنواره به نوعی با موضوع حجاب و عفاف نیز مرتبط است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خبر از دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره در مشهد نیز  داد و افزود: ۸۰ درصد رسالت بنیاد شهید خدمات فرهنگی است که در این خصوص نشست‌های تخصصی در کنار نمایش فیلم در بخش‌های مسابقه و خارج از مسابقه برگزار می‌شود. در بخش بین الملل نیز فرهیختگان و چهره‌های هنری و فرهنگی ضد استکباری و ضد صهیونیستی از کشورهای مختلف به سخنرانی می‌پردازند.
 
ناصر باکیده دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار هم خاطرنشان کرد: اختتامیه جشنواره سوم خردادماه جاری است و از ۲۱۹ فیلمنامه رسیده به دبیرخانه ۴۰ اثر در بخش مسابقه حضور دارند و از مجموع آثار سینمایی ۱۱۱ اثر در بخش سینمای ملی و ۴۸ عنوان فیلم نیز در بخش بین الملل حضور دارند که در نهایت فیلم‌هایی از لبنان، آمریکا، یمن، پاکستان، هند، عراق، الجزایر، فرانسه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ایتالیا، سوریه، مالزی، اسپانیا و ایران در این جشنواره به نمایش در می آیند و ۱۲ فیلم سینمایی نیز در بخش خارج از مسابقه به صورت عمومی نمایش داده می‌شوند.

وی با اشاره به داوری آثار ارسالی نیز گفت: داوری آثار در بخش فیلم داستانی، داستان کوتاه و پویانمایی و فیلم بین الملل صورت می‌گیرد و به آثار برتر از سوی بنیاد شهید جایزه ۵۰ میلیارد ریالی به صورت مشارکت در ساخت آثار بعدی فیلمسازان تعلق می‌گیرد. عزام صالح از عراق، عادل حاج محمد بیگ از بوسنی و هرزگوین، باسیل خطیب از سوریه و محسن برمهانی و محمد اسلاملو از ایران داوران بخش بین الملل این جشنواره هستند.‌

نشست راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیونی با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی، نشست نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت با حضور انسیه شاه‌حسینی، نشست نقش صهیونیست در سینمای جهان و سینمای سرزمین های اسلامی با حضور جان جیمز یوبل و محمد ابو الجدایل و نشست با موضوع تکنولوژی در سینما نیز در حاشیه نخستین جشنواره بین المللی «فیلم و فیلم نامه ایثار» برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها