پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
جامعه همواره در فراز و فرود ادبی است

مدیر دفتر شعر حوزه هنری تاکید دارد که جامعه همواره در فراز و فرود ادبی است و کم و بیش اشعار خوب و فاخر تولید می‌شوند.

علی داوودی، شاعر و غزل‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تشریح و اشاره به اشعاری که در دهه معاصر سروده شده ، بیان کرد: وضعیت شعر همواره منطبق با نمودار وضعیت جامعه است و مسیر جامعه به هر سمتی باشد در شعر بازتاب دارد. اگر انتقاد، سختی، خوشی یا حتی جنگ باشد همگی در شعر نمود پیدا می‌کنند. برخی مواقع ذهن عموم جامعه به سمت دغدغه‌های اولیه و مادی رفته است و دیگر مجالی نیست که شاعران به موضوعات بزرگ‌تر فکر کنند که این خودش یکی از محدودیت‌ها و عوامل موثر بر شعر است.

داوودی در عین حال تاکید کرد: وضعیت شعر در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف رشد و تنوع زیادی داشته و آینده امیدوارکننده است. شعر، روزگاری تنها رسانه قدرتمند بوده که انتقادها یا درخواست‌‌ها و دغدغه‌ها را بازتاب می‌داده است؛ اما در عصر جدید رسانه‌های تاثیرگذار دیگری نیز مانند سینما یا فضای مجازی متولد شده‌اند. تعدد رسانه و تریبون باعث شده که شعر سطحی شود و سطح کیفی آن تنزل کند؛ این درحالی است که اشعار فاخر نیز زیاد است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما تنها به شاهکارها چشم دوخته‌ایم، گفت: شاهکارها در دوره‌های مختلف به‌واسطه برخی رخدادها یا سفارش‌ها پدید می‌آیند. به عنوان نمونه ما در بحبوحه جنگ، آثار دفاع مقدسی و ملی و وطنی را شاهد بودیم و در این دوران نیز شاهکارهایی خلق شدند.

داوودی افزود: یک زمان روزگار عادی است و یک دوره بحرانی و آماده خلق آثار فاخر است؛ اما در همین شرایط نیز شاهد بوده‌یم که شعرای نخبه‌ای به میدان شعر آمدند و اشعار یگانه‌ای سرودند. جامعه همواره در فراز و فرود ادبی است و کم و بیش اشعار خوب و فاخر تولید می‌شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها