یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
گرامیداشت مقام ادبی محمدزاده صدیق با حضور اهالی فرهنگ

رئیس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار از برگزاری مجلس نکوداشت مقام ادبی مرحوم حسین محمدزاده صدیق، با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اصحاب قلم خبر داد.

جواد وندنوروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اعلام این خبر عنوان کرد: حسین محمدزاده صدیق از بزرگان فاضل و استادان بنام و خستگی‌ناپذیر ایران بود كه در زمره‌ استادان دلسوز و محققان و نویسندگان پركار و زحمتكش محسوب می‌شد. با توجه به تسلط و اشراف بالا و كامل وی در مباحث مختلف از جمله ادبیات، زبان‌شناسی، فولكلور، روزنامه‌نگاری، ترجمه و شعر، صاحب آثار بسیار، به صورت كتاب و مقاله بود.

رییس بنیاد مقبره الشعرای استاد شهریار توضیح داد: استاد دكتر حسین محمدزاده صدیق در زمره‌ افرادی بود كه در نیم قرن فعالیت خود جز فرهنگ‌پروری كاری نکرد و آثار ارزنده‌ وی گواه این دعاست و جزو معتبرترین منابع و مراجع جویندگان و پژوهندگان محسوب می‌شود. وی از جمله شخصیت‌هایی است كه با كارهای خود به فرهنگ مكتوب و رسمی این مرز و بوم، صادقانه و عاشقانه خدمت کرد.

وی با اشاره به اینکه از محمدزاده صدیق 350 کتاب و رساله و بیش از هزار مقاله باقی مانده است، افزود: فعالیت‌های علمی وی ابعاد گوناگون داشته كه شگفت‌انگیز و بهت‌آمیز است. وی استادی لایق، محققی تیزبین، شاعری پراحساس و مبارز، مترجمی امین و دقیق، روزنامه‌نگاری مدیر و مدبر، سخنرانی پرجذبه، منتقدی مهربان، نویسنده‌ای قهار و زبان‌شناسی راه‌گشا بود.

رئیس بنیاد مقبره الشعرای استاد شهریار همچنین به برخی از آثار منتشر شده محمدزاده صدیق اشاره کرد و گفت: از جمله آثار وی می‌توان به تصحیح و تحشیه دیوان اشعار و آثار شعرا و نویسندگانی ازجمله سیدابوالقاسم نباتی، ملامحمد فضولی، ملامحمد هیدجی، سیدعظیم شیروانی، سیدعمادالدین نسیمی، ملاپناه واقف، میرزاعلی مجتهدی، معجز شبستری، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اشعار ترکی مولوی، آثار امیرعلیشیر نوایی، دیوان لغات‌الترک، سنگلاخ میرمهدی استرآبادی، سه سنگیاد باستانی، کشف، بازنویسی و ترجمه نسخه خطی دده قورقود در ایران، ترجمه ترکی دیوان امام علی (ع) و ترجمه ترکی جزء عم کلام الله مجید، مجموعه اشعار، متون دانشگاهی، ادبیات کودکان، مجموعه نقدها و صدها اثر دیگر اشاره کرد.

‌محمدزاده‌صدیق مترجم آثار امام خمینی (ره) به زبان ترکی آذربایجانی بوده که توسط موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) منتشر شده است. همچنین وی مجموعه کتاب‌های مذهبی و انقلابی متعددی را به زبان ترکی آذربایجانی منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به الله تانیما، معاد تانیما، پیغمبر تانیما و قیرخ حدیث اشاره کرد.
 
وی از جمله آثار منتشر نشده دکتر صدیق به ترجمه کامل کلام الله مجید به زبان ترکی آذربایجانی اشاره و اظهار امیدواری کرد که این اثر نیز هرچه زودتر منتشر شود.
وند نوروز گفت: مراسم نکوداشت حسین محمدزاده صدیق، پنجشنبه، چهارم خرداد ماه از ساعت 15 تا 17 در سالن همایش‌های بنیاد استاد شهریار واقع در خیابان سمیه، خیابان خاقانی، روبه‌روی دانشگاه خوارزمی، پلاک 79 برگزار می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها