سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
جنبشی در نسل داستان‌نویسان جوان درحال ظهور است

محمدامین پورحسینقلی، نویسنده و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که جنبشی در نسل جدیدتر و نوقلم ایران در عرصه ادبیات داستانی در حال ظهور است که ما را از شیب نزولی ادبیات داستانی خارج خواهد کرد.

محمد امین پورحسینقلی، نویسنده و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌ درباره داستان‌نویسی ایرانی و چشم‌انداز آن بیان کرد: اگر بخواهیم داستان فارسی را در 30 سال اخیر در نظر بگیریم به نظر می‌رسد که یک دوره افول را طی کرده و عرصه شکوفایی نبوده است.

وی با بیان اینکه اکنون در دوران افول داستان فارسی هستیم، افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم از این افول درآمده‌ایم که آثار ادبی کشورمان جهانی شده باشد، ترجمه شود، به بازارهای جهانی برود و مورد استقبال و اقتباس قرار گیرد و خوانده شود.

پورحسینقلی گفت:‌ حتی آثار هنرهای بصری و سینمایی که در کشورمان ساخته می‌شوند چندان توجهی به داستان فارسی ندارند. درحالیکه می‌بینیم و می‌شنویم فیلم‌هایی که اقتباسی هستند و براساس کتاب یا رمان مشهور فارسی نوشته می‌شوند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

این نویسنده تاکید کرد: هنوز وارد بازار جهانی نشده‌ایم و آثارمان ترجمه نشده است. از سوی دیگر میان نویسندگان و هنرمندان کشورمان ارتباطی وجود ندارد و هرکس مسیر خودش را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون میزان استقبال مخاطبان فارسی از داستان‌های ایرانی پایین است، گفت: در عین حال جنبشی در نسل جدیدتر ایران در وهله ظهور است که در حال ایجاد یک حرکت در داستان فارسی هستند.

 این نویسنده افزود: نسل جدید نوقلمان درصدد خلق حرکتی هستند که از شیب نزولی خارج شویم؛ بنابراین امیدوار هستیم که روند کیفیت ادبیات داستانی صعودی شود تا در کشور خودمان و حتی در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. نسبت به یک دهه آینده بسیار خوش‌بین هستم و شک ندارم داستان ایرانی در عرصه داخلی و بین‌المللی حرفی برای گفتن خواهد داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها