شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
برگزاری جلسات نقد کتاب در شهرستان‌ها آینده رمان را روشن می‌کند

رضا تقی‌زاده ابهری، نویسنده و مدیر نشر درنالار تأکید دارد که بهترین راه برای ارتقای وضعیت کیفی رمان‌های ایرانی برگزاری گسترده و مداوم جلسه‌های نقد و معرفی کتاب و تقدیر از نویسندگان مستعد شهرستانی است.

رضا تقی‌زاده ابهری، نویسنده 12 کتاب ادبی و از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب 1402 در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد علاقه‌مندی جوانان ایرانی به رمان‌های ترجمه بیشتر از آثار تألیفی است. دلیل اصلی این امر یک نوع بی‌اعتمادی به نویسندگان ایرانی است.

این نویسنده توضیح داد: مخاطبان ایرانی اغلب ذهنیت نادرستی دارند و گمان می‌کنند هر آنچه به عنوان نویسندگان داخل کشورمان به بازار می‌آید یک ممیزی سخت‌گیرانه را پشت سرگذاشته و اصیل نیست. از سوی دیگر بسیاری از ناشران ایرانی به عرضه کتاب‌های سطحی و بازاری می‌پردازند که به فضای فکری و فرهنگی ما صدمات جدی می‌زنند.

وی همچنین به رواج عرضه بسیاری از ترجمه‌های ضعیف در فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: این ترجمه‌ها اغلب پر از اشتباه‌های سبکی و زبانی است و شأن نویسنده کتاب را پایین می‌آورد.

این نویسنده برپایی مداوم جلسه‌های نقد کتاب‌های منتشرشده را در بهبود وضعیت فعلی ادبیات داستانی ایران مؤثر دانست و افزود: متأسفانه در شهرستان‌ها جلسه‌های نقد کتاب بسیار اندک هستند. باید بین نویسنده اصیل و کسی که با استفاده از اطلاعات فضای مجازی یک شبه مترجم یا نویسنده می‌شود، تفاوت قائل شد. این کار، نقد اصولی است.

وی در عین حال تأکید کرد: در عرصه رمان، قطعا خوب‌ها می‌مانند و به وسیله نقد‌کردن، نویسندگانی که کاذب و غیراصیل هستند، خودبه‌خود حذف می‌شوند. شاید امروز هزاران نسخه بفروشند؛ اما وقتی به محک نقد در می‌آیند، دیگر از حیث ادبی نزول می‌کنند و در بین مخاطبان آگاه و حرفه‌ای محلی از اعراب ندارند. باید از ابزار معرفی و رونمایی کتاب، تقدیر از نویسندگان و بسته های‌حمایتی مختلف استفاده شود.
تقی‌زاده ابهری همچنین درباره نمایشگاه کتاب امسال گفت: این نمایشگاه فرصتی مغتنم است تا ناشران شهرستانی ضمن معرفی و عرضه محصولات خود با کتاب‌ها و تجربیات سایر فعالان عرصه نشر آشنا شوند و این پروسه در نهایت به نفع کسانی است که در کار انتشار کتاب و به تبع آن خواندن کتاب هستند. به نوعی یک رقابت سازنده بین همه فعالان نشر به وجود می‌آید و از همدیگر یاد می‌گیرند. ممکن است در این راه نواقصی هم وجود داشته باشد اما در مقابل آن همه تلاش و همت، کمتر به چشم می‌آید. وی اظهار امیدواری کرد که تعداد نمایشگاه‌های استانی کتاب نیز افزایش یابد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها