شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
«آزندستان» دربردارنده داستان‌هایی از متن کهن مانوی است

کتاب «آزندستان» از حرف‌نویسی متن‌ها و تصویر قطعات برخوردار است و به‌طور خاص می‌تواند برای دانشجویان فرهنگ‌ و‌ زبان و علاقه‌مندان به زبان‌های باستانی مفید و قابل توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده‌ کتاب «آزندستان، درآمدی بر ادبیات داستانی مانوی» دانش‌آموخته‌ دکترای ایران‌شناسی از بنیاد ایران‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. وی دوره‌ کارشناسی خود را در رشته‌ ادبیات فارسی دانشگاه تهران گذراند و از همان زمان با دین مانوی آشنا شد و در دوره‌ ارشد به صورت جدی به مطالعه در حوزه‌ ادبیات مانوی و به‌ویژه تأثیر دین و ادبیات مانوی بر دوره‌های بعد از خود در تاریخ ایران پرداخت. او حوزه‌ متون کهن را برای بررسی انتخاب کرد و کم‌کم پژوهش‌هایش روی متون کهن دوره‌ مانوی متمرکز شد. فولادپور پایان‌نامه‌ ارشد و دکتری خود را به تمثیلات و داستان‌های مانوی اختصاص داده است.

سیما فولادپور که از نمایشگاه کتاب 1402 دیدن می‌کرد، گفت: در راستای این پژوهش یک مجموعه‌ قابل‌توجهی از داستان‌ها و تمثیل‌های مانوی را در 10 سال از میان مقاله‌ها، کتاب‌ها و نوشته‌های گوناگون جمع‌آوری کردم و به نظرم رسید اگر بخواهیم ادبیات داستانی مانوی را به عنوان مقوله‌ جدا بررسی کنیم و بشناسیم اولین چیزی که لازم است این است که پیکره و بدنه‌ این پژوهش را در دسترس قرار دهیم.  

به این دلیل من فکر کردم این مجموعه‌‌ گردآوری‌شده برای افرادی که در این حوزه کار می‌کنند مانند دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌‌ فرهنگ و زبان‌های باستانی یا افرادی که به‌طور کلی به ادبیات و داستان علاقه‌مند هستند، می‌تواند جالب باشد. از همین رو من 40 داستان این حوزه را که از همه کامل‌تر و بدون افتادگی بوده و سر و شکل داستانی داشتند را گردآوری کردم و در ابتدا هم سعی کردم یک تصویر کلی از ادبیات مانوی و به‌طور خاص از ادبیات داستانی مانوی با ویژگی‌های که دارد ارائه بدهم. 

وی درباره‌ ویژگی‌های این کتاب گفت: پیش از گردآوری کتاب به صورت پراکنده به موضوع ادبیات داستانی مانوی پرداخته شده است. برای نمونه دکتر زهره زرشناس که استاد من هستند در مجموعه‌ای با عنوان قصه‌های سغد بخشی از داستان‌های مانوی را آورده‌اند ولی بیش‌تر قصه‌های این مجموعه سغدی است. دکتر زرشناس در کتاب‌ها و مقاله‌های دیگر هم تعداد دیگری از این داستان‌ها را چاپ کرده است ولی من مجموعه‌ای که در آن به‌طور مشخص به ادبیات داستانی مانوی پرداخته شده باشد ندیده‌ام و سراغ ندارم. 

همچنین این کتاب از حرف‌نویسی متن‌ها و تصویر قطعات برخوردار است به‌طور خاص می‌تواند برای دانشجویان فرهنگ‌ و‌ زبان و علاقه‌مندان به زبان‌های باستانی مفید و قابل توجه باشد. از سویی برای افرادی که می‌خواهند به بررسی پیشینه‌ تاریخ داستان بپردازند و حتی برای عامه‌ مردم هم که به خواندن داستان‌هایی از دوره‌ باستان علاقه‌مندند هم می‌تواند جالب باشد. در یک جمله کتاب از حالت دانشگاهی خارج و برای عموم قابل استفاده است.

وی افزود: به باور من باید مقوله‌های جدید مانند روش‌های روایت‌شناسی، نشانه‌شناسی و معناشناسی نوین، را به مطالعات کلاسیک‌مان در بررسی، شناخت و خوانش متون اضافه کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم. من در گردآوری این مجموعه و در مقدمه‌ آن با نام درآمدی بر ادبیات داستانی مانوی سعی کردم بیش‌تر به طرح مساله بپردازم. این مقوله جای کار زیادی دارد و امیدوارم پژوهشگران علاقه‌مند بررسی‌های بیش‌تری در این زمینه داشته باشند. 

کتاب «آزندستان، درآمدی بر ادبیات داستانی مانوی» نوشته‌ سیما فولادپور از تازه‌های نشر انتشارات برسم در سی‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها