شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
دانایی در خواندن کتاب است/ جوان ایرانی بازیگر فوتبال را می‌شناسد اما از مفاخر ملی بی‌خبر است

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: بخش مهمی از دانایی در خواندن کتاب است و کتاب دانایی می‌آورد، دانایی بعد از آگاهی‌بخشی خودش را نشان خواهد داد و جامعه ما به یک جامعه عاشق کتاب، کتابخوان و اهل مطالعه تبدیل خواهد شد.

دکتر محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در نمایشگاه کتاب 1402 با اشاره به شعار سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «آینده خواندنی است» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در بنیاد ایران‌شناسی در نظر داریم سطح آگاهی جوانان و نوجوانان را نسبت به فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی‌مان بالا ببریم. من در این یک سالی که در این منصب مستقر شدم از همان اول درصدد بودم که در این عرصه کارهای اساسی انجام بدهم. متأسفانه حوادثی که سال گذشته اتفاق افتاد و وقوع اغتشاشات نشان داد که مسئله هویت بزرگ ملی و ایرانی- اسلامی ما مورد هجمه دشمن قرار دارد و برخی از جوانان و نوجوانان ایرانی نسبت به این هویت بیگانه شده‌اند که این به سبب نداشتن علم، اطلاع و آگاهی است.

وی افزود: بخشی از این آگاهی‌بخشی را می‌توانیم در قالب تألیف و انتشار تحقیقات مناسبی انجام بدهیم که برای جوانان و نوجوانان جاذبه داشته باشد و بخشی دیگر را در قالب کارهای نمایشگاهی جلوه بدهیم. در این زمینه تلاشی انجام گرفته است، موافقت اولیه را نیز از دولت گرفته‌ایم که اگر به تصویب نهایی برسد، می‌خواهیم درس ایران‌شناسی را به عنوان یک واحد درسی در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشیم.

رجبی دوانی در ادامه گفت: برای ما جای تأسف است که جوان ایرانی بازیگر فوتبال کشورهای بیگانه را به خوبی بشناسد اما از مفاخر بزرگ ملی خود بی‌خبر باشد یا عظمت‌های تمدن دیرینه خودش را نشناسد اما عشق نسبت به مظاهر پوچ بیگانه پیدا کند، لذا می‌خواهیم ایران‌شناسی را به عنوان درس و کتاب درسی منتشر کنیم.

وی افزود: گذشته از کار عمومی در عرصه آموزش و پرورش و آموزش عالی، دنبال این هستیم که زوایای مختلفی از فرهنگ و تمدن عظیم ایران چه ایران قبل از اسلام، چه ایران پس از اسلام و چه ایران انقلاب اسلامی را در قالب مطالبی خواندنی و دیداری در قالب نماهنگ تهیه کنیم تا در صدا و سیما پخش و در فضای مجازی عرضه شود و یا به صورت بروشورهایی در اختیار عموم قرار گیرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: من معتقدم اگر جوان و نوجوان ایرانی عظمت ملی خود را دریابد و با گذشته درخشان این مملکت و دستاوردهای عظیم بعد از انقلاب آشنا شود از غفلت و بی‌خبری دور خواهد بود. متأسفانه در اثر تبلیغات دشمنان و سیاه‌نمایی خائنان داخلی این سابقه درخشان مخفی مانده است، که اگر بازگو شود و جوانان و نوجوانان ما اینها را بدانند، از غفلت و بی‌خبری دور خواهند بود. بخش مهمی از دانایی در خواندن کتاب است و کتاب دانایی می‌آورد، دانایی بعد از آگاهی‌بخشی خودش را نشان خواهد داد و جامعه ما ان‌شا‌ء‌الله و به لطف الهی به یک جامعه عاشق کتاب، کتابخوان و اهل مطالعه تبدیل خواهد شد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها