چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
دستگاه‌های دولتی باید به تکالیف قانونی در حمایت از فعالیت‌های فرهنگی عمل کنند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اثربخشی تخصیص یک‌درصد از بودجه دستگاه‌ها دولتی به حوزه فرهنگ؛ موضوع بند موضوع بند(هـ) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه کل کشور تاکید و بیان کرد: اینکه چنین کاری دیگر به میل دستگاه‌ها نیست بلکه یک تکلیف است، اهمیت زیادی دارد.

بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تقویت اعتبار حوزه فرهنگ و هنر با توجه به تکلیف قانونی مجلس، موضوع بند(هـ) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه سال جاری کل کشور، گفت: بند‌(هـ) یک ردیف بودجه‌ای است که هر دستگاهی در کشور برای هزینه‌کَرد فعالیت‌‌های فرهنگی موظف کرده است.
 
وی افزود: براساس این بند، دستگاه‌های مختلف در کشور باید بخشی از بودجه خود را در اختیار نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی کشور قرار دهد که عدد درخورتوجهی است. مسئله اصلی اینجا است که بسیاری از نهادهای کشور، این هزینه را نمی‌کنند و همین مسئله بر فعالیت بخش‌هایی که باید از این منبع استفاده کنند، تأثیر منفی دارد.
 
نوباوه با بیان اینکه مجلس تلاش کرد بند‌(هـ) به تصویب برسد، ادامه داد: اگر این کار انجام شود، بخشی از آن در حوزه کتاب هزینه می‌شود و در درازمدت تأثیرات مثبتی در کشور خواهد داشت، اینکه چنین کاری دیگر به میل دستگاه‌ها نیست بلکه یک تکلیف است، اهمیت زیادی دارد.
 
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته مسئله دیگری که وجود دارد این است که شاهدیم در کمیسیون فرهنگی، بودجه فرهنگی ضعیف بسته می‌شود. در این میان بیشترین کمک برای افزایش این بودجه را کمیسیون فرهنگی انجام می‌دهد، اما موفقیت کامل زمانی محقق می‌شود که دولت به صورت کامل به مسئله فرهنگ التفات داشته باشد.

به گزارش ایبنا؛ بند (هـ) ـ در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک ­درصد (۱% ) از هزینه­‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.

آیین­‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه می­‌شود و به­‌ تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها