یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
باید بیش از گذشته در عرصه دیپلماسی فرهنگی فعال باشیم

نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، بر برنامه‌ریزی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب، تاکید و بیان کرد: باید بیش از گذشته در عرصه دیپلماسی فرهنگی عمل کنیم.

سید‌علی یزدی‌خواه، نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تجربه پیوند دو سامانه خرید از کتاب‌فروشی با نمایشگاه کتاب تهران در نمایشگاه کتاب 1402 بیان کرد: قطعا حضور کتابفروشان در سی‌و‌چهارمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، این رخداد فرهنگی را جذاب‌تر و فعال‌تر و جریان معرفی آثار صاحبان حوزه نشر را تقویت کرد.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های مهم کشور در حوزه فرهنگی برپایی نمایشگاه کتاب تهران است به‌عبارت دیگر نمایشگاه کتاب تهران، فرصت فرهنگی درخور توجهی است تا تراز کتاب و کتابخوانی، میزان انس مردم با کتاب، همت دستگاه‌ها در موضوع ترویج فرهنگ مطالعه و رغبت کارکنان آن‌ها به این بخش مهم و همچنین میزان مشارکت و توجه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها به بحث کتاب و کتابخوانی مورد توجه و رصد قرار بگیرد.

یزدی‌خواه، بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های نشر تاجیکستان؛ کشور مهمان ویژه سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید و بیان کرد: کشورهای همزبان ظرفیت‌ درخور توجهی برای گسترش تعاملات فرهنگی دارند. این تعاملات قطعا به پویایی و برجسته‌کردن فعالیت‌های فرهنگی، انتقال ارزش‌ها و مواریث فرهنگی این کشورها با یکدیگر کمک بزرگی می‌کند.
 
نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید برنامه‌ریزی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی برمحور کتاب، گفت: باید بیش از گذشته در عرصه دیپلماسی فرهنگی عمل کنیم؛ به‌عنوان مثال، رایزنان فرهنگی باید توان و تعامل فرهنگی خود را در کشورهای مختلف ازجمله کشورهای فارسی‌زبان و غیر‌فارسی‌زبان افزایش دهند.
 
یزدی‌خواه با تاکید بر توسعه تعاملات فرهنگی با توجه به ظرفیت رایزنان فرهنگی افزود: افزایش میزان تعامل رایزنان فرهنگی در کشو‌رهای مختلف از‌جمله اسپانیایی‌‌زبان، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا زبان این کشورها بعد از زبان انگلیسی، پُرکاربردترین زبان دنیا است. رایزنان فرهنگی باید میزان مشارکت و تعامل ایران با این کشورها را افزایش دهند. این فرصت‌‌ها برای سال‌های آینده، در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و هنگام انتخاب میهمان ویژه نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
 
نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی گفت: رایزنان فرهنگی و مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهتر است تعامل بیشتر و بهتری با کشورهای مختلف داشته باشند تا بتوانند از ظرفیت کشورهای مختلف مانند کشورهای حوزه مقاومت، فارسی‌زبان و  همچنین کشورهای مستقل عالم، برای حضور در رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب بیشتر استفاده کنند. این کشورها برای حفظ فرهنگ خود و مبارزه با هژمونی فرهنگ غرب تلاش می‌‌کنند؛ نمایشگاه کتاب فرصت درخور‌توجهی برای حفظ این فرهنگ است.
 
به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» با حضور نمایندگان نشر کشور تاجیکستان، به‌عنوان مهمان ویژه این دوره از 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها