چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
نمایشگاه کتاب مهم‌ترین گردهمایی اهل علم و قلم است/ «فلسفه‌های محیطی در جغرافیا» کتابی در عصر جهانی شدن

ابوالفضل مشکینی گفت: نمایشگاه کتاب مهم‌ترین گردهمایی اهل علم و قلم است که از برگزاری آن خرسند می‌شویم. امیدواریم به گونه‌ای برگزار شود که هم به سود ناشران و هم به سود بازدیدکنندگان و طالبان کتاب باشد.

دکتر ابوالفضل مشکینی، مدرس جغرافیا و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به علاقه‌مندان حوزه جغرافیا پیشنهاد می‌کنم کتاب‌های «برگزاری مسکن شهری در ایران» تألیف مسلم ضرغام‌فرد چاپ انتشارات سمت را از نمایشگاه کتاب 1402 تهیه کنند. این کتاب به دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد و دکتری جغرافیا به تحصیل مشغول هستند، توصیه می‌شود.
 
مشکینی در شرح بیشتر از این کتاب افزود: مسکن نه تنها یکی از نیازهای اساسی انسان است، بلکه شاخصی برای نمایش سطح زندگی افراد محسوب می‌شود. مسکن گنجینه خاطرات و مکان جریان عواطف و احساسات انسان و عامل کلیدی در شکوفایی و بالندگی افراد جامعه است. برنامه‌ریزی مسکن حوزه‌ای میان‌رشته‌ای و فرایندی خلاق به شمار می‌آید که به ارزیابی وضع موجود مسکن (سهام مسکن)، سیاست‌گذاری آتی، تأمین مالی پروژه‌های مسکن، مدیریت منابع و نهایتاً اجرای برنامه‌ها در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و محلی می‌پردازد و هدف غایی آن تأمین مسکن شایسته برای آحاد جمعیت در پهنه سرزمین است.

وی در ادامه گفت: علاقه‌مندان به این حوزه همچنین کتاب «بنیان‌ها در مطالعات مسکن» را مطالعه کنند. مولف این کتاب پیتر کینگ و مترجمان آن احمد پوراحمد و مسلم ضرغام فرد هستند که از سوی موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. این کتاب با موضوع مسکن و خانه به سیاست مسکن و خانه‌سازی ارزان‌قیمت می‌پردازد.

مشکینی در ادامه بیان کرد: کتاب «برنامه‌ریزی منطقه‌ای» از کرامت‌الله زیاری نیز کتابی است که خرید آن به علاقه‌مندان این حوزه پیشنهاد می‌شود. این کتاب زبانی ساده‌تر از دیگر کتاب‌ها دارد. کتاب برنامه‌ریزی منطقه‌ای مفاهیم و نظریه‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای در بریتانیا را به‌طور جامع معرفی می‌کند. این کتاب نمونه‌هایی از سراسر بریتانیا را مطرح می‌کند و برای فهماندن سرعت تغییر این حوزه به دانشجویان و متخصصان، نمونه‌ها به‌صورت تحلیلی و توصیفی ارائه می‌شود. کتاب شامل چهار بخش اصلی است: زمینه و تاریخ برنامه‌ریزی منطقه‌ای، رویکردهای نظری، تمرین تکمیلی (عملکرد تکمیلی)، چشم‌انداز آینده.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: در این کتاب، پرسش‌ها و روش‌های جدید نظرسنجی بررسی شدند و میان موضوع کتاب و بحث‌های معاصر در جغرافیا، علوم سیاسی و نظریه برنامه‌ریزی ارتباطی ایجاد شد. عناصر تجزیه‌وتحلیل انتقادی به متخصصان و دانشجویان سطوح عالی اجازه می‌دهد که فعالیت‌هایشان و نظراتشان را که مرتبط با موضوعات معاصر است، بازگو کنند. کتاب برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای دانشجویان علاقه‌مند به همه جنبه‌های این موضوع مهم و روبه پیشرفت کتابی ضروری و به‌روز است.

مشکینی افزود: کتاب «فلسفه‌های محیطی در جغرافیا» تالیف احمد پوراحمد از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. این کتاب آشنایی با علم بنیادی جغرافیا را در پی دارد. آشنایی با این علم بنیادی می‌تواند در نگرش علمی و حساسیت‌ها و ارتباط انسان با محیط زندگی و سرزمین خود و شناخت موقعیت و جایگاه این علم با سایر علوم تاثیر اساسی داشته باشد. این موضوع در عصر جهانی شدن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. آگاهی بر علم جغرافیا و کاربرد آن می‌تواند موقعیت و جایگاه هر کشور را در جهان تبیین کند.  

وی در ادامه گفت: نمایشگاه کتاب مهم‌ترین گردهمایی اهل علم و قلم است که از برگزاری آن خرسند می‌شویم. امیدواریم به گونه‌ای برگزار شود که هم به سود ناشران و هم به سود بازدیدکنندگان و طالبان کتاب باشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها