شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
برپایی «نوروزگاه» در لرستان با برنامه‌های متنوع/محتوای موزه باستان‌شناسی لرستان تغییر می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه در محل باغ گلستان «نوروزگاه» با برنامه‌های متنوع ویژه گردشگران برپا خواهد شد از تغییر محتوای موزه باستان‌شناسی لرستان خبر داد.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، درباره برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی در ایام نوروز گفت: لرستان نه‌فقط به‌دلیل فرهنگ و هنر؛ بلکه به لحاظ معماری، دارای بناهایی به نام پل‌های تاریخی است که به‌گفته معماران جهان، بزرگ‌ترین بناهای سنگی جهان بعد از اهرام ثلاثه مصر هستند.

وی ادامه داد: نه‌تنها این آثار، بلکه آبشارها و رودخانه‌هایی مثل سزار و کشکان که در زیر این آثار جریان دارند توانسته فرهنگ‌ها و تمدن‌های دنیا را در زمان خود به هم متصل کنند و این اتصال به دلیل گذرگاه بودن این دیار است که همیشه فرهنگ را به نقاط مختلف دنیا صادر کرده است؛ الیته این گفته ما نیست، گفته کسانی اعم از ایرانی و خارجی است که سال‌های سال در این دیار پژوهش کرده‌اند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در لرستان 5 هزار اثر فرهنگی و تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه رکورددار کشور هستیم و از این تعداد، 2 هزار و 650 اثر در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است که از این منظر، مقام دوم کشور را داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه در ایام نوروز به دلیل تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن رویکرد و برنامه‌های استان اندکی تغییر کرده است، افزود: در محل باغ گلستان «نوروزگاه» با همکاری دستگاه‌های مختلف همچون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، ستاد اقامه نماز، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اورژانس، هلال احمر، با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برپا می‌شود.

حسن‌پور یکی از برنامه‌های ستاد سفر لرستان را حرکت به سمت گردشگری «کودک‌محور»  عنوان کرد و ادامه داد: با هدف جذب، ماندگاری و اقامت بیشتر گردشگران در لرستان سال 1402، نخستین‌بار در نوروزگاهی که برپا می‌شود در محیط و غرفه‌ای که برای کودکان در نظر گرفته شده «گردشگری کودک‌محور» مد نظر قرار گرفته شده است؛ بنابراین کودکان می‌توانند به انجام نقاشی، کتاب‌خوانی، شعر، موسیقی کودک، بازی‌های بومی کودکان و سفالگری بپردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی لرستان  گفت: با همکاری اداره کل محیط زیست استان و به منظور معرفی تنوع زیستی و محیطی لرستان به گردشگران در کنار دو موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی استان که نشان از فرهنگ، آیین، تمدن و آداب و رسوم مردمان این دیار و قدمت دیرپای این سرزمین دارد، امسال نخستین‌بار موزه حیات وحش در استان طراحی شده است.

وی به تغییر محتوای موزه‌ باستان‌شناسی لرستان اشاره کرد و افزود: نخستین‌بار محتوای موزه باستان‌شناسی به‌طور کامل تغییر کرده و اشیا غار کلماکره و مفرغ لرستان در این موزه با یک دکوراسیون جدید و محتوای جدید در معرض دید گردشگران قرار خواهند گرفت.

حسن‌پور گفت: به منظور خدمات‌رسانی مطلوب به مسافران و گردشگران نوروزی در موزه‌های لرستان امسال ۴۰ راهنما در موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان فعالیت می‌کنند. در مجموع ۱۳ موزه در سطح استان لرستان وجود دارد که از این تعداد ۸ موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی زیر نظر اداره‌ کل میراث‌فرهنگی فعالیت دارند و بقیه شامل موزه‌های محیط زیست، آموزش وپرورش و غیره هستند.

وی با اشاره به اینکه به منظور استقبال از مهمانان نوروزی امسال از تاریخ ۲۷ اسفند تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ساعت کار موزه‌ها از ۱۰ صبح تا ۲۱ شب تعیین شده است، افزود: نخستین‌بار در ایام نوروز، گردشگران با محوطه باستان‌شناختی در حال کاوش، یعنی پامنار ـ برای باز کردن شهر قدیم شاپورخواست ـ در خرم‌آباد مواجه می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه از 43 شهر کشور که به لحاظ صنایع دستی، ثبت ملی شده‌اند، شهر بروجرد مربوط به لرستان است افزود: بروجرد خاستگاه ورشو است. در تمام شهرهای لرستان بازارچه‌های نوروزی برپا می‌شوند که در مرکز لرستان در دامنه باغ گلستان بازارچه صنایع دستی برقرار است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه برای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تاکید ویژه رئیس جمهور محترم در زمینه بهره‌وری، هر آنچه کتاب‌، کاتالوگ، کتابچه، بروشور چاپ و به گردشگران تقدیم می‌شد، حذف و با هماهنگی با شرکت مخابرات لرستان، مسافران پس از ورود به این استان پیامک خوش‌آمدگویی و لینک دریافت نرم‌افزار «لرستان‌سفر» را دریافت خواهند کرد که با نصب آن و انتخاب منطقه مورد نظر علاوه بر اتصال به مسیریاب، همه آثار تاریخی و گردشگری در قالب فیلم، عکس، متن در قالب بیش از ۱۰۰ کلیپ تصویری و عکس معرفی خواهند شد.

وی افزود: این نرم‌افزار یک برنامه جامع برای معرفی و هدایت مسافران نوروزی به مراکز و جاذبه‌های گردشگری استان است؛ همچنین معرفی و نشانی همه مراکز تفریحی و گردشگری، مراکز اقامتی و سایر نقاط مهم استان در این برنامه قابل دسترسی است و امکان هدایت مسافران از طریق مکان‌یاب به طرف محل مورد نظر وجود دارد. امسال لرستان را به‌عنوان «سرزمین مهر و مفرغ» معرفی کرده‌ایم، مفرغ به دلیل دیرپایی این صنعت در لرستان و مهر هم به دلیل مهرورزی، مردم‌داری و مهمانداری مردمان این دیار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها